Sociaal ondernemen. Innovatie en ondernemerschap in het sociaal domein.

Sociaal ondernemen: afbeelding van voorkant boek.

'Sociaal ondernemen. Innovatie en ondernemerschap in het sociaal domein.' is een studieboek dat meerdere perspectieven aanreikt. Het beoogt te prikkelen om op verschillende manieren na te denken over het werk van de sociaal professional.

Onder redactie van:

  • Guido Walraven
  • Suzan van der Pas
  • Ido de Vries
  • Philip Marcel Karré

Het sociaal domein is de afgelopen decennia ingrijpend veranderd: de verzorgingsstaat is veranderd in de een participatiesamenleving, waarin zelfredzaamheid en eigen initiatief voorop staan. Veel andere partijen dan alleen maar de 'overheid' maken werk van de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Er is een verschuiving van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'. Dit betekent veel voor de professional in het sociaal domein, op het operationeel niveau van de sociaal werker, pedagoog, toegepast psycholoog, et cetera die elke dag met de burger/bewoner contact heeft. Enerzijds moet deze professional motiveren en ondersteunen en anderzijds treedt deze op als opdrachtnemer in een zakelijk en resultaatgerichte context. Zowel kostenbewustzijn (vanuit de overheidsinstantie) als belangen van cliënten/ bewoners/burgers vragen om voortdurende afwegingen: sociaal ondernemen. Sociaal Ondernemen in het sociaal domein gaat over de vraag naar welke samenleving we streven, naar de richting die we kiezen bij sociale verandering en innovatie.

Onze bijdrage is hoofdstuk 9: 'Verantwoording, resultaat en impactmeting in het sociaal domein' door Jacqueline Scheidsbach en Carly Relou.

In zeven paragrafen geven we

  • meer informatie over wat maatschappelijke impact is;
  • het verschil weer tussen maatschappelijke doelen en maatschappelijke impact;
  • redenen voor het meten van impact en argumentatie voor het meten van resultaat;
  • uitleg over de impact waardeketen en hoe je deze kan toepassen;
  • inzicht in verschillende impactmeetmethoden en hoe je deze kan toepassen.

Inclusief de casus 'Ontmoetingsplek voor dementerende ouderen'.

Het boek is te verkrijgen via https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9240_Sociaal-ondernemen

Bij de aanschaf van het boek wordt een persoonlijke code verstrekt voor meer informatie zoals video's, achtergrondartikelen, links, begrippentrainers en een oefentoets per hoofdstuk. Alle via de website: www.sociaalondernemen1edruk.nl

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen