Sociale Veerkracht: uitkomsten impactmeting dragen bij aan debat over wat écht werkt

sociale veerkracht

Het programma Versterken Sociale Veerkracht van de provincie Noord-Brabant ondersteunt initiatieven die bijdragen aan een Brabant waarin iedereen kan meedoen. Maar hoe kom je er nou achter of zo’n programma effect heeft? En hoe maak je dat effect inzichtelijk? Het antwoord: impactmonitoring!

Impact Centre Erasmus (ICE) onderzoekt de impact van het programma Versterken Sociale Veerkracht van de provincie Noord Brabant. Sociale Veerkracht is het vermogen van mensen om te reageren op veranderingen. Omdat de kennis over sociale veerkracht nog in ontwikkeling is, wil de provincie werkenderwijs ontdekken wat wel of niet werkt en hoe zij met effect sociale veerkracht kunnen aanjagen. In het programma Versterken Sociale Veerkracht is de Provincie Noord-Brabant erop gericht om - in samenwerking met allerlei partijen- kennis en ervaring te verkennen, ontdekken en ontwikkelen. Zij kiezen voor een lerende en ontwerpende aanpak. De lerende aanpak wordt gedragen door een netwerk van Brabantse kennispartners zoals de TU/e, Tilburg University, PON, Telos, Zet en Zorgbelang en breiden het uit naar middelbaar en hoger onderwijs, andere overheden, ondernemers en initiatiefnemers en hun partners. Om als programma verder te leren over welke aspecten van het netwerk rondom sociale veerkracht relevant zijn en hoe dat verschuift door de tijd wordt onderzoek gedaan. De bevindingen worden meegenomen in het programma. Het onderzoek is uitgevoerd door Impact Centre Erasmus, Erasmus Universiteit Rotterdam, en adviesbureau Avance Impact.

De bevindingen van de pilot impactmonitoring vind u hier.