Judith Koelemeijer over 'Etty Hillesum: het verhaal van haar leven'

woensdag 15 feb 2023, 20:00 - 21:15
Ticket informatie

Voeg toe aan agenda

Op 9 maart 1941 begint de dan 27-jarige Etty Hillesum een dagboek. Terwijl de nazi’s haar als Joodse vrouw in Amsterdam steeds openlijker vervolgen, getuigt zij van een imponerende geestelijke vrijheid. Haar aantekeningen over de liefde, erotiek, familierelaties, vriendschap, geloof, zinloze haat en lotsverbondenheid zijn hoogstpersoonlijk, zeldzaam eerlijk, en tegelijkertijd volstrekt universeel.

Sinds de eerste publicatie van haar dagboeken en brieven hebben de geschriften van Etty Hillesum (1914-1943) wereldwijd miljoenen lezers geïnspireerd. Maar wie was zij eigenlijk, welke vrouw gaat schuil achter haar mooie woorden? Deze prachtige biografie geeft een verrassend nieuw perspectief op Etty’s rusteloze jeugd, haar linkse studentenjaren, en haar uiteindelijke keuze om ‘het lot van haar volk te delen’ en niet onder te duiken.

Etty Hillesum blijkt iemand met vele gezichten, getekend door een beladen familiegeschiedenis, waaraan zij zich tenslotte tóch weet te ontworstelen. Koelemeijer biedt ons een meeslepende geschiedenis van een jonge, gepassioneerde vrouw die ook onder de meest gruwelijke omstandigheden trouw bleef aan haar idealen.

Judith Koelemeijer (1967) brak in 2001 door met haar familiegeschiedenis Het zwijgen van Maria Zachea. Haar volgende boeken, Anna Boom (2008) en het autobiografische Hemelvaart (2013) werden eveneens bestsellers. Haar werk werd onder meer bekroond met de NS Publieksprijs en het Gouden Ezelsoor.

Meld u aan via e-mail

Lezing woensdag 15 februari 20.00 -21.15 uur

Inloop vanaf 19.30, toegang vrij

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal, Erasmus Building (voorheen gebouw A)