Leeskabinet-jaarlezing: Roman Koot over de bibliotheek van de familie Van Rijckevorsel

woensdag 13 okt 2021, 20:00 - 21:15
Type
Lezing
Gesproken taal
Nederlands
Ticket informatie

Aanmelden via: leeskabinet@eur.nl of bel 010-4081195

Let op: conform het beleid van de Erasmus Universiteit dient u in het bezit te zijn van een digitale of papieren coronapas en een identiteitsbewijs. Wij mogen u bij het ontbreken daarvan geen toegang verschaffen.

Voeg toe aan agenda

Nadat op 14 mei 1940 het gebouw van het Rotterdamsch Leeskabinet afbrandde, samen met vrijwel de gehele boekencollectie, kon de bibliotheek later dat jaar al een nieuwe start maken in het pand Parklaan 3. Dit pand was het voormalige woonhuis van Elie en Jacoba van Rijckevorsel en bevatte nog de door hem en zijn vader Huibert opgebouwde bibliotheek. Die boekencollectie werd de kern waaromheen het Leeskabinet een nieuwe verzameling boeken en tijdschriften opbouwde.

Het afgelopen jaar is geprobeerd de bijzondere bibliotheek van de familie Van Rijckevorsel te reconstrueren. Wat voor boeken zaten erin, welke onderwerpen, door wie zijn ze verzameld? Zowel Elie als zijn vader Huibert hielden van mooie boeken, en de bibliotheek bevat daarom ook vele oude en bijzondere drukken.

In de lezing zal bibliothecaris Roman Koot ingaan op de aard en totstandkoming van de Van Rijckevorsel bibliotheek en op het belang ervan voor het Rotterdamsch Leeskabinet. Uiteraard wordt de lezing rijkelijk voorzien van beeldmateriaal.

Lezing woensdag 13 oktober 20.00-21.15 uur, inloop vanaf 19.30. Voorafgaand vindt de jaarvergadering plaats van 19.00 tot 19.30.

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal,

(Erasmus Building voorheen gebouw A, 1e verdieping)

Burgemeester Oudlaan 50 Rotterdam