'De levende bibliotheek' nu verkrijgbaar

Library building

Afgelopen dinsdag 19 maart vond de feestelijke boekpresentatie plaats van De levende bibliotheek – verhalen uit de collecties van de Erasmus Universiteitsbibliotheek. Het boek is vanaf heden te koop bij de informatiebalie in de bibliotheek, én bij de betere boekhandel.

Directeur Lucinda Jones van de Erasmus Universiteitsbibliotheek (UB) overhandigde het eerste exemplaar aan studentmedewerker Aryan Pinto Do Rosario. Professor Hanneke Takkenberg gaf een voorproefje van haar hoofdstuk over de aanhoudende oververtegenwoordiging van mannelijke hoogleraren in Nederland. Bibliothecaris van het Rotterdamsch Leeskabinet (RLK) Roman Koot belichtte in het kort zijn bijdrage over de mysterieuze Rotterdamse uitgever Meindert Boogaerdt.

Diverse auteurs van de UB, het RLK en de bredere EUR-gemeenschap schreven hoofdstukken voor de publicatie. Aan de hand van geselecteerde thema’s wordt de reikwijdte inzichtelijk gemaakt van de collecties op campus Woudestein. Beginnend bij de geschiedenis van de UB, wordt de lezer onder meer meegenomen langs de economische collecties, de invloed van Jan Tinbergen, dekolonisatie van het onderwijs, en de Historisch Didactische Collectie. In kaderhoofdstukken worden daarnaast bijzondere boeken en objecten uitgelicht. Wist je bijvoorbeeld dat in de depots van de bibliotheek Surinaamse poëzie, historische Rotterdamse kaarten, en een eerste druk van Galileo Galilei’s Dialoog opgeslagen liggen?

Deze schatten en nog veel meer ontdek je in De levende bibliotheek, haal hem snel bij de informatiebalie.