Schenking zeldzaam grammofoonplaatje Drs. P aan het Leeskabinet

Het Rotterdamsch Leeskabinet heeft een bijzonder grammofoonplaatje gekregen met liedjes van en door Heinz Polzer. Het gaat om een zeer zeldzaam 45-toeren plaatje, dat werd uitgebracht door het Rotterdamsch Studenten Corps, ter gelegenheid van hun negende lustrum in 1958.

Het album bevat de vroegste uitvoeringen van later zo bekend geworden liedjes als Het Dijklied, De Twee Tantes (later bekend als De zusters Karamazov), De Commensaal en De meisjes van de suikerwerkfabriek.

Polzer musiceerde in 1958 nog niet onder het pseudoniem Drs. P. Het plaatje, met de titel Heinz Polzer zingt uit Het Zangboekje voor Bijzienden (door een kindervriend), bevat behalve de reeds genoemde liedjes De Grenadiertjes, Café Chantant en Lachen is gezond!

De grammofoonplaat is een welkome aanvulling op de bibliotheek van Heinz Polzer, die sinds 2017 door het Rotterdamsch Leeskabinet wordt beheerd. Het werd geschonken door Erik van Herwijnen, oud-lid van het Rotterdamsch Studenten Corps.