Welkom op de website van het Kansenbord, het leukste spel over je schoolcarrière! Met dit bordspel maken leerlingen in de laatste fase van de basisschool en de eerste fase van de middelbare school (10 jaar en ouder) kennis met het Nederlandse onderwijssysteem.
Het gezelschapsspel focust op twee belangrijke keuzemomenten: de profielkeuze op de middelbare school en de studiekeuze bij de overstap van de middelbare school naar het vervolgonderwijs. Met Kansenbord leren leerlingen hoe zij zich goed kunnen voorbereiden op het maken van deze keuzes.
Op deze pagina vind je meer informatie en uitleg over het spel zelf en kom je te weten hoe dit spel tot stand is gekomen.
Een product van de stad
Het Nederlandse onderwijssysteem kan met haar vele wegen en keuzemomenten voor leerlingen en ouders ingewikkeld zijn. Uit gesprekken met diverse stakeholders in de stad Rotterdam kwam een behoefte naar voren om leerlingen op speelse wijze kennis te laten maken met het onderwijssysteem. Ook klonk de behoefte om aandacht te besteden aan het maken van goed geïnformeerde keuzes. Met het maken van een goed geïnformeerde keuze is de kans groter dat leerlingen op de juiste plek terecht komen. Al deze behoeften hebben zich vertaald in het Kansenbord.
Het Kansenbord is het product van een samenwerking van vele stakeholders: IDEA Center (Inclusion, Diversity, Equity & Access Center) van de EUR, leerlingen, leerkrachten, studenten van de EUR, medewerkers van de EUR en spelontwikkelaar Identity Games.
Doel van het spel
Het Kansenbord is speciaal ontwikkeld voor leerlingen in de laatste fase van de basisschool en de eerste fase van de middelbare school (10 jaar en ouder). Met dit informatieve spel maken leerlingen kennis met het Nederlandse onderwijssysteem, inclusief de verschillende routes en uitkomsten.
Kansenbord start bij het kiezen van een beroep. Net als de grote diversiteit aan beroepen in de samenleving, bevat Kansenbord veel verschillende beroepen. Tijdens het spel leren de leerlingen welke profielen bij de verschillende beroepen horen. Ook leren zij de verschillende onderwijsroutes door het voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs die naar deze beroepen leiden. Sommige routes zijn vaak al goed bekend, maar het is ook goed mogelijk om andere routes te bewandelen. Tijdens het spel worden leerlingen uitgedaagd om over deze verschillende routes na te denken.
Tijdens hun route door het Nederlandse onderwijs komen leerlingen twee belangrijke keuzemomenten tegen: de profielkeuze op de middelbare school en de studiekeuze bij de overstap van de middelbare school naar het vervolgonderwijs. Het is belangrijk om deze keuzes weloverwogen te maken. Met Kansenbord leren leerlingen hoe zij zich goed kunnen voorbereiden op het maken van deze keuzes.
Meer talen
In Nederland komen culturen en nationaliteiten samen. Om het spel toegankelijk te maken voor alle leerlingen en ouders/verzorgers die te maken krijgen met het Nederlandse onderwijssysteem, zijn de spelregels in zes veel voorkomende talen vertaald: Engels, Turks, Arabisch, Pools, Frans en Spaans. De vertalingen zijn hier te vinden. Voor vertalingen van overige materialen van het Kansenbord (bijvoorbeeld de kaarten), verwijzen wij naar een vertaalfunctie op de smartphone of tablet.
Tips voor het spelen van het spel
Zin om aan de slag te gaan met het spel? Lees eerst de spelregels van het Kansenbord goed door en kijk daarna naar onderstaande tips.
Voor leerlingen
- Denk na over je route: Wanneer je jouw beroep en startpositie weet, neem dan de tijd om het speelbord goed te bekijken en jouw route(s) te bedenken.
- Speel om de beurt: Wanneer er aan de spinner is gedraaid (door jou of jouw medespelers), voer dan om de beurt de acties uit die daarbij horen. Wacht op elkaar.
- Bedek je schattingskaart: Wanneer je een schattingskaart (bijvoorbeeld: hoeveel universiteiten zijn er in Nederland?) pakt, houd die dan op de tafel wanneer je de vraag opleest, of bedek de achterkant van de kaart (waar het antwoord op staat) met je hand zodat je medespelers het antwoord niet zien.
Voor begeleiders
- Ondersteun spelers bij het nadenken over routes:
- Welke studie (welk diploma) is nodig voor dit beroep?
- Waarom denk je dat deze studie nodig is voor dit beroep?
- Welke routes zijn er mogelijk naar dit diploma?
- Houd rust en overzicht:
- Hebben alle spelers om de beurt hun stappen gezet?
- Hebben zij de acties uitgevoerd die uit hun stappen voortvloeiden?
- Reflecteer op geleerde lessen (na afloop van het spel):
- Wat heb je geleerd?
- Waar ben je nieuwsgierig naar geworden?
- Wat zou je kunnen doen om (daar) meer over te leren?
- Gebruik het spel als aanknopingspunt voor een breder gesprek over beroepen en studies. Je kunt daarvoor de volgende vragen gebruiken:
- Heb je al eens van dit beroep gehoord?
- Ken je iemand die dit beroep heeft?
- Op welk ander beroep lijkt dit beroep?
- Lijkt dit beroep jou leuk? Waarom wel/ waarom niet?
- Heb je wel eens van deze studie gehoord?
- Ken je iemand die deze studie heeft gedaan?
- Op welke andere studie lijkt deze studie?
- Lijkt deze studie jou leuk? Waarom wel/ waarom niet?
- Bij de ontwikkeling van het spel is aandacht besteed aan de gelijkwaardige waardering van de verschillende onderwijsvormen in het voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs. Het gaat niet om het nastreven van ‘het hoogste’, waarbij bepaalde onderwijsvormen in de huidige maatschappij meer status en/of waardering toegekend krijgen dan andere, maar om het vinden van de juiste plek die past bij de wensen en talenten van leerlingen. Ondersteun leerlingen bij dit gedachtengoed, bijvoorbeeld door middel van reflecterende vragen:
- Wat zijn jouw talenten?
- Wat vind jij leuk?
- Wat weet jij van deze beroepen/opleidingen?
- Wat zou jij graag meer willen weten?
Veelgestelde vragen
- Wat is het doel van het spel?
- Aan het begin van het spel pak je een beroepenkaart en krijg je een startpositie toegewezen. Het doel van het spel is om jouw beroep te bereiken. Als je jouw beroep hebt bereikt, mag je een nieuwe beroepenkaart pakken.
- Wanneer is het spel afgelopen?
- Het spel is afgelopen wanneer de speelduur van 40 minuten voorbij is (aangeraden speelduur). Wie dan de meeste punten heeft verzameld, heeft het spel gewonnen. Er kan ook worden gekozen om de speelduur te verlengen of te verkorten.
- Hoe worden punten verzameld in het spel?
- Je kunt punten verdienen via het behalen van een beroep, het behalen van een diploma, het winnen van minigames en via kanskaarten.
- Is het spel ook in andere talen beschikbaar?
- Kansenbord kan in verschillende talen worden gespeeld. Op de website zijn de spelregels in zes veel voorkomende talen te vinden. Voor de overige materialen raden wij aan om gebruik te maken van een vertaalfunctie op een smartphone of tablet. Daar heb je een smartphone of tablet met camera voor nodig.
- Kan het spel ook met volwassenen worden gespeeld (bijvoorbeeld ouders/verzorgers of leerkrachten)?
- Dat kan zeker! Het spel is speciaal ontwikkeld voor leerlingen in de bovenbouw van de bassischool, maar kan ook worden gespeeld door leerlingen in het voortgezet onderwijs en volwassenen die het leuk vinden om mee te spelen.
- Kan ik het spel ook met meer dan vijf spelers spelen?
- Wij raden aan om het spel met maximaal vijf spelers te spelen om het spel overzichtelijk te houden.
- Eén of meerdere spelonderdelen is kapotgegaan. Wat kan ik nu doen?
- Neem contact op met IDEA Center om te bespreken of vervanging van spelonderdelen mogelijk is (ideacenter@eur.nl).
