dr. (Chris) C.E. Aalberts

dr. (Chris) C.E. Aalberts

Lecturer Erasmus School of History, Culture and Communication Department of Media and Communication
Location
Erasmus University Rotterdam
Room
M8-46
Telephone
+31 10 3088890
Email
aalberts@eshcc.eur.nl

Latest academic publication

C.E. Aalberts (2016). The five principles of European political communication. In J. De Zwaan, M. Lak, A. Makinwa & P. Willems (Eds.), Governance and security issues of the European Union: challenges ahead (pp. 75-92). The Hague: Springer

Back to overview

Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie en jongeren.

Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt tevens aan de Haagse Hogeschool. Ook werkt hij als publicist, onderzoeker en trainer op het terrein van burgers en politiek.

Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen, werkte voor mediabureau OMD Nederland, de Tweede Kamerfractie van D66 en was vice-voorzitter van Promovendi Netwerk Nederland.

      • C.E. Aalberts (2015). Waterschapsverkiezingen zijn onzinnig. Het Waterschap, 2015 (maart), 20-21.
      • C.E. Aalberts (2014). Sociale media bereiken alleen politiek geïnteresseerde burgers. Zicht: studieblad voor gereformeerd zicht op politiek en maatschappij, maart, 74-74.
      • C.E. Aalberts (2015). De puinhopen van rechts: de partijen van Pim, Geert, Rita en Hero. Delft: Eburon
      • C.E. Aalberts (2014). Mediarelaties en persvoorlichting: framen, pluggen en positioneren bij politiek en overheid. Den Haag: Boom Lemma
      • C.E. Aalberts (2012). Achter de PVV: waarom burgers op Geert Wilders stemmen. Delft: Eburon
      • C.E. Aalberts (2011). Veel gekwetter, weinig wol. PM Public Mission. De inzet van social media door overheid, politiek en burgers. Den Haag: SDU Uitgevers
      • C.E. Aalberts (2014). Kunnen burgers Europa van koers laten veranderen? Delft: Eburon
      • M.W. Kreijveld & C.E. Aalberts (2015). Lokale democratie: naar co-creatie tussen journalisten en burgers via platformen. In D. Kok & E. de Voogt (Eds.), Open gemeenten: de sociale media-almanak voor gemeenten 2015 (pp. 291-295). Delft: Eburon
      • C.E. Aalberts & J. Oosting (2015). Onderzoeksmethodologie voor supervisoren. In M. Boer, M. Hoonhout & J. Oosting (Eds.), Supervisiekunde: meerperspectivisch (pp. 618-625). Deventer: Vakmedianet
      • C.E. Aalberts (2014). Welke kansen bieden internet en sociale media (niet)? In D. Kok (Ed.), Digitale dialoog: de sociale media-almanak voor gemeenten (pp. 89-92). Delft: Eburon
      • C.E. Aalberts & M.K. Kreijveld (2014). Journalistieke platformen: wie profiteert? In M.K. Kreijveld (Ed.), De kracht van platformen, nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld (pp. 214-217). Deventer: VakMediaNet
      • C.E. Aalberts (2013). De doe-democratie is geen democratie. In J. Specker & M. Hendriks (Eds.), Doen, nieuwe vormen van democratie (pp. 55-55). Den Haag: WRR/ISS/Hivos
      • C.E. Aalberts (2013). Online discussie als alternatief voor een stortvloed aan artikelen. In W. De Jager (Ed.), Het einde van eBooks: twintig visionairs over de toekomst van digitaal lezen (2013) (pp. 67-71). Delft: Eburon
      • H.J.G. Beunders & C.E. Aalberts (2012). Tien jaar zonder Pim: 12 hoofdrolspelers over de erfenis van Fortuyn. In J. Eerdmans & M. Winkelhof (Eds.), Tien jaar zonder Pim (pp. 132-148). Uithoorn: Karakter
      • C.E. Aalberts (2012). Porto Alegre: de zelforganiserende democratie van de toekomst. In M.W. Kreijveld (Ed.), Samen Slimmer: hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen (pp. 148-149). Den Haag: Stichting Toekomstbeeld der Techniek
      • C.E. Aalberts (2011). Europe lacks the human scale. In B. Vlijmen (Ed.), Erasmus and the free fall in technology: ten perspectives on thought and action in an artificial world. Rotterdam: 010 Publishers
      • C.E. Aalberts (2011). Brief aan Erasmus. In R. Heijne (Ed.), In gesprek met Erasmus: over humanisme, opvoeding en geweldloosheid (pp. 14-16). Rotterdam: Huis van Erasmus
      • C.E. Aalberts (2016). The five principles of European political communication. In J. De Zwaan, M. Lak, A. Makinwa & P. Willems (Eds.), Governance and security issues of the European Union: challenges ahead (pp. 75-92). The Hague: Springer
      • C.E. Aalberts (2014, maart 26). Zonder extreme standpunten heeft de PVV geen bestaansrecht. Trouw, pp. 23-23.
      • C.E. Aalberts (2013, november 20). PVV - Front National: divers en toch werkbaar. NRC Handelsblad, pp. 16-17.
      • C.E. Aalberts (2013, november 20). Samenwerking Wilders en Le Pen leidt tot niets. De Volkskrant, pp. 33-33.
      • C.E. Aalberts (2012, juli 10). Privébesognes politici boeien kiezers niet. Trouw, pp. 15-15.
      • C.E. Aalberts (2012, juli 6). PVV'er wil vooral dat Geert herrie maakt. De Volkskrant, pp. 29-29.
      • C.E. Aalberts (2012, mei 29). Jongerenbelangen bestaan niet, wat G500 ook beweert. De Volkskrant, pp. Blog.
      • C.E. Aalberts (2012, juli 20). Het debat over de eurocrisis is fact-free. Wen er maar aan. De Volkskrant, pp. opinie.
      • C.E. Aalberts (2012, juni 15). Alleen politiek actieve burgers profiteren van netwerkpolitiek. De Volkskrant, pp. Opinie.
      • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 2). Politicus, houd zelf de touwtjes in handen op sociale media. Reformatorisch Dagblad, pp. 14-15.
      • M. Kreijveld & C.E. Aalberts (2011, april 19). Facebook: veel gekwetter, weinig wol. Sociale media staan symbool voor democratische strijd, maar mobiliseren de massa niet. NRC Next, pp. 18-19.
      • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 19). Twitter geen goede bron van informatie. De Volkskrant, pp. 29-29.
      • C.E. Aalberts (2011, augustus 26). Met een tweet bereik je Henk en Ingrid niet. Trouw, pp. 19-19.
      • C.E. Aalberts & R. Poelman (2014). Daadkrachtig, integer, authentiek en betrouwbaar: Nederlandse politici over personalisering van politiek. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
      • C.E. Aalberts & J. Zilverschoon (2014). Een persbericht in 140 tekens: het gebruik van tweets van Tweede Kamerleden in Nederlandse kranten. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
      • R.C.W. Koreman & C.E. Aalberts (2013). Koffietijd als politiek podium. De betekenisgeving van vrouwen aan celebrity politicians. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Rotterdam (2013, februari 7).
      • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011). Politieke mobilisatie via sociale media in Nederland en de VS: onvergelijkbare ervaringen? Politicologenetmaal: Amsterdam.
  • Lecturer

    University
    Erasmus University Rotterdam
    School
    Erasmus School of History, Culture and Communication
    Department
    Department of Media and Communication
    Country
    The Netherlands
    Telephone
    +31 10 3088890
  • Premaster's Thesis Media

    Title
    Premaster's Thesis Media
    Year
    2017
    Period
    TERM 4
    Year level
    Pre-master (Media & Cultuur), Pre-master (Media & Journalistiek), Pre-master (Media, Culture & Society), Pre-master (Media & Business)

    Premaster Thesis Class M&J

    Title
    Premaster Thesis Class M&J
    Year
    2017
    Period
    TERM 3
    Year level
    Pre-master (Media & Journalistiek)

    Introduction to Social Science Research

    Title
    Introduction to Social Science Research
    Year
    2017
    Period
    TERM 1
    Year level
    BA-1 (International Bachelor Communication and Media), Pre-master (Media & Business), Pre-master (Media & Cultuur), Pre-master (Media & Journalistiek), Pre-master (Media, Culture & Society)

    Qual. Methods in Media and Comm.

    Title
    Qual. Methods in Media and Comm.
    Year
    2017
    Period
    TERM 2
    Year level
    BA-2 (International Bachelor Communication and Media), Pre-master (Media & Business)

    Intensive Methods Course

    Title
    Intensive Methods Course
    Year
    2017
    Period
    TERM 1
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Politieke Communicatie

    Title
    Politieke Communicatie
    Year
    2017
    Period
    TERM 2
    Year level
    MA (Media & Journalistiek)

    Master Class

    Title
    Master Class
    Year
    2017
    Period
    TERM 1
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Entrepreneurship en Media

    Title
    Entrepreneurship en Media
    Year
    2017
    Period
    TERM 3
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek)

    Master's Thesis

    Title
    Master's Thesis
    Year
    2017
    Period
    TERM 4
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Premaster's Thesis Media

    Title
    Premaster's Thesis Media
    Year
    2016
    Period
    TERM 4
    Year level
    Pre-master (Media & Cultuur), Pre-master (Media & Journalistiek), Pre-master (Media, Culture & Society), Pre-master (Media & Business)

    Premaster Thesis Class M&J

    Title
    Premaster Thesis Class M&J
    Year
    2016
    Period
    TERM 3
    Year level
    Pre-master (Media & Journalistiek)

    Premast. Thesis Class Med., Cult. & Soc.

    Title
    Premast. Thesis Class Med., Cult. & Soc.
    Year
    2016
    Period
    TERM 3
    Year level
    Pre-master (Media, Culture & Society)

    Introduction to Social Science Research

    Title
    Introduction to Social Science Research
    Year
    2016
    Period
    TERM 1
    Year level
    BA-1 (International Bachelor Communication and Media), Pre-master (Arts, Culture & Society), Pre-master (Media & Business), Pre-master (Media & Cultuur), Pre-master (Media & Journalistiek), Pre-master (Media, Culture & Society)

    Qual. Methods in Media and Comm.

    Title
    Qual. Methods in Media and Comm.
    Year
    2016
    Period
    TERM 2
    Year level
    BA-2 (International Bachelor Communication and Media), Pre-master (Media & Business)

    Intensive Methods Course

    Title
    Intensive Methods Course
    Year
    2016
    Period
    TERM 1
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Politieke Communicatie

    Title
    Politieke Communicatie
    Year
    2016
    Period
    TERM 2
    Year level
    MA (Media & Journalistiek)

    Master Class

    Title
    Master Class
    Year
    2016
    Period
    TERM 1
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Entrepreneurship en Media

    Title
    Entrepreneurship en Media
    Year
    2016
    Period
    TERM 3
    Year level
    MA (Media & Cultuur)

    Methods of Media Research II

    Title
    Methods of Media Research II
    Year
    2016
    Period
    TERM 3
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Master's Thesis

    Title
    Master's Thesis
    Year
    2016
    Period
    TERM 4
    Year level
    MA (Media & Cultuur), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)
  • Diverse opdrachtgevers

    Start Date
    Jan/2006
    End Date
    Is current
    Place
    DIVERSEN
    Description
    Tevens training

    Haagse Hogeschool

    Start Date
    Sep/2005
    End Date
    Is current
    Place
    DEN HAAG

    Universiteit Antwerpen

    Start Date
    Jan/2009
    End Date
    Is current
    Place
    ANTWERPEN

Address

Visiting address

Burg. Oudlaan 50 3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738 3000 DR Rotterdam