dr. (Chris) CE Aalberts

dr. (Chris) CE Aalberts
Lecturer Erasmus School of History, Culture and Communication Department of Media and Communication
Location
Burg. Oudlaan 50, Rotterdam
Room
M8-46
Telephone
+31103088890
Email
aalberts@eshcc.eur.nl
Back to overview

Profile

Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op journalistieke innovatie, populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie, lokale politiek en jongeren.

Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook werkt hij als verslaggever, publicist, columnist en onderzoeker.

Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde eerder aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen.

Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op journalistieke innovatie, populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie, lokale politiek en jongeren.

Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook werkt hij als verslaggever, publicist, columnist en onderzoeker.

Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde eerder aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen.

      • C.E. Aalberts (2017). Stop de steun aan lokale media. Idee. Tijdschrift van het Wetenschappelijk Bureau van D66, 2017 (april).
      • C.E. Aalberts (2015). Waterschapsverkiezingen zijn onzinnig. Het Waterschap, 2015 (maart), 20-21.
      • C.E. Aalberts (2014). Sociale media bereiken alleen politiek geïnteresseerde burgers. Zicht: studieblad voor gereformeerd zicht op politiek en maatschappij, maart, 74-74.
        • C.E. Aalberts (2018). Palermo aan het Marsdiep: analyses van falend lokaal bestuur. Amsterdam: Uitgeverij van Praag
        • C.E. Aalberts (2015). De puinhopen van rechts: de partijen van Pim, Geert, Rita en Hero. Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2014). Mediarelaties en persvoorlichting: framen, pluggen en positioneren bij politiek en overheid. Den Haag: Boom Lemma
        • C.E. Aalberts (2012). Achter de PVV: waarom burgers op Geert Wilders stemmen. Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2011). Veel gekwetter, weinig wol. PM Public Mission. De inzet van social media door overheid, politiek en burgers. Den Haag: SDU Uitgevers
        • C.E. Aalberts (2017). Brusselse logica: hoe (on)logisch de EU werkt. Amsterdam: Van Praag
        • C.E. Aalberts (2014). Kunnen burgers Europa van koers laten veranderen? Delft: Eburon
        • M.W. Kreijveld & C.E. Aalberts (2015). Lokale democratie: naar co-creatie tussen journalisten en burgers via platformen. In D. Kok & E. de Voogt (Eds.), Open gemeenten: de sociale media-almanak voor gemeenten 2015 (pp. 291-295). Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts & J. Oosting (2015). Onderzoeksmethodologie voor supervisoren. In M. Boer, M. Hoonhout & J. Oosting (Eds.), Supervisiekunde: meerperspectivisch (pp. 618-625). Deventer: Vakmedianet
        • C.E. Aalberts & M.K. Kreijveld (2014). Journalistieke platformen: wie profiteert? In M.K. Kreijveld (Ed.), De kracht van platformen, nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld (pp. 214-217). Deventer: VakMediaNet
        • C.E. Aalberts (2014). Welke kansen bieden internet en sociale media (niet)? In D. Kok (Ed.), Digitale dialoog: de sociale media-almanak voor gemeenten (pp. 89-92). Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2013). De doe-democratie is geen democratie. In J. Specker & M. Hendriks (Eds.), Doen, nieuwe vormen van democratie (pp. 55-55). Den Haag: WRR/ISS/Hivos
        • C.E. Aalberts (2013). Online discussie als alternatief voor een stortvloed aan artikelen. In W. De Jager (Ed.), Het einde van eBooks: twintig visionairs over de toekomst van digitaal lezen (2013) (pp. 67-71). Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2012). Porto Alegre: de zelforganiserende democratie van de toekomst. In M.W. Kreijveld (Ed.), Samen Slimmer: hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen (pp. 148-149). Den Haag: Stichting Toekomstbeeld der Techniek
        • H.J.G. Beunders & C.E. Aalberts (2012). Tien jaar zonder Pim: 12 hoofdrolspelers over de erfenis van Fortuyn. In J. Eerdmans & M. Winkelhof (Eds.), Tien jaar zonder Pim (pp. 132-148). Uithoorn: Karakter
        • C.E. Aalberts (2011). Brief aan Erasmus. In R. Heijne (Ed.), In gesprek met Erasmus: over humanisme, opvoeding en geweldloosheid (pp. 14-16). Rotterdam: Huis van Erasmus
        • C.E. Aalberts (2011). Europe lacks the human scale. In B. Vlijmen (Ed.), Erasmus and the free fall in technology: ten perspectives on thought and action in an artificial world. Rotterdam: 010 Publishers
        • C.E. Aalberts (2016). The five principles of European political communication. In J. De Zwaan, M. Lak, A. Makinwa & P. Willems (Eds.), Governance and security issues of the European Union: challenges ahead (pp. 75-92). The Hague: Springer
        • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 19). Twitter geen goede bron van informatie. De Volkskrant, pp. 29-29.
        • M. Kreijveld & C.E. Aalberts (2011, april 19). Facebook: veel gekwetter, weinig wol. Sociale media staan symbool voor democratische strijd, maar mobiliseren de massa niet. NRC Next, pp. 18-19.
        • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 2). Politicus, houd zelf de touwtjes in handen op sociale media. Reformatorisch Dagblad, pp. 14-15.
        • C.E. Aalberts (2011, augustus 26). Met een tweet bereik je Henk en Ingrid niet. Trouw, pp. 19-19.
        • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011). Politieke mobilisatie via sociale media in Nederland en de VS: onvergelijkbare ervaringen? Politicologenetmaal: Amsterdam.
        • C.E. Aalberts & R. Poelman (2014). Daadkrachtig, integer, authentiek en betrouwbaar: Nederlandse politici over personalisering van politiek. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
        • C.E. Aalberts & J. Zilverschoon (2014). Een persbericht in 140 tekens: het gebruik van tweets van Tweede Kamerleden in Nederlandse kranten. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
        • R.C.W. Koreman & C.E. Aalberts (2013). Koffietijd als politiek podium. De betekenisgeving van vrouwen aan celebrity politicians. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Rotterdam (2013, februari 7).
  • Diverse opdrachtgevers

    Start date approval
    Mar/2019
    End date approval
    Feb/2022
    Place
    DIVERSEN
    Description
    Tevens onderzoek en advies

    Haagse Hogeschool

    Start date approval
    Mar/2019
    End date approval
    Mar/2022
    Place
    DEN HAAG
    Description
    Onderwijs en onderzoek
  • Premaster's Thesis Media

    Title
    Premaster's Thesis Media
    Year
    2018
    Year level
    (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master)

    Premaster Thesis Class M&J

    Title
    Premaster Thesis Class M&J
    Year
    2018
    Year level
    (Pre-master)

    Premast. Thesis Class Med., Cult. & Soc.

    Title
    Premast. Thesis Class Med., Cult. & Soc.
    Year
    2018
    Year level
    (Pre-master)

    Introduction to Social Science Research

    Title
    Introduction to Social Science Research
    Year
    2018
    Year level
    (BA-1) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master)

    Qual. Methods in Media and Comm.

    Title
    Qual. Methods in Media and Comm.
    Year
    2018
    Year level
    (BA-2) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master)

    Politieke Communicatie

    Title
    Politieke Communicatie
    Year
    2018
    Year level
    (MA)

    Master Class

    Title
    Master Class
    Year
    2018
    Year level
    (MA) (MA) (MA) (MA)

    Media en Ondernemerschap

    Title
    Media en Ondernemerschap
    Year
    2018
    Year level
    (MA)

    Master's Thesis

    Title
    Master's Thesis
    Year
    2018
    Year level
    (MA) (MA) (MA) (MA)
  • Lecturer

    University
    Erasmus University Rotterdam
    School
    Erasmus School of History, Culture and Communication
    Department
    Department of Media and Communication
    Country
    The Netherlands
    Telephone
    +31103088890

Address

Visiting address

Burg. Oudlaan 50 3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738 3000 DR Rotterdam