Neem je eigen beker mee!

reusable cup

Vanaf 1 januari 2024 worden er geen wegwerpbekers meer aangeboden in de Vitam koffiecorners en bij alle koffieautomaten op campus Woudestein, bij EUC en ISS. Neem je eigen herbruikbare beker mee of koop er een op de volgende locaties:

GebouwLocatieNaam
Langeveld BuildingBegane grond (atrium)Vitam coffee corner Langeveld
Mandeville Building4e verdiepingVitam coffee corner Mandeville
Mandeville Building4e verdiepingRestaurant Company
Theil BuildingBegane grond Vitam coffee corner Theil

Veelgestelde vragen

De Erasmus Universiteit heeft de ambitie om een van de meest duurzame universiteiten van Nederland te zijn. Wegwerpbekers veroorzaken veel CO2 uitstoot en plastic afval. Bovendien is er vanaf 1 januari 2024 een wettelijk verbod op het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten in horeca en op kantoren.

Je kunt natuurlijk altijd je eigen beker meenemen naar de campus. Als je er geen hebt, kun je een herbruikbare beker kopen op de hierboven beschreven locaties.

Mensen die een drankje willen kopen op de campus kunnen hun eigen beker gebruiken of een herbruikbare beker aanschaffen bij een van de verkooppunten. De herbruikbare beker van Vitam kan na gebruik weer worden ingeleverd bij een bemande horecagelegenheid in ruil voor een schone beker, worden meegenomen naar huis of worden ingewisseld voor een token waarmee een nieuwe beker kan worden verkregen.

Vitam werkt samen met het Nederlandse bedrijf SwapBox om de cups schoon te maken. SwapBox haalt de bekers op met een elektrisch voertuig en brengt ze naar een van de schoonmaakfaciliteiten. Hier worden de bekers grondig en milieuvriendelijk gereinigd in een afwasmachine van 18 meter lang, waarvan 15 meter droogtunnel is. De bekers worden ook getest om te zorgen dat ze volledig hygienisch en voedselveilig gereinigd zijn. Vervolgens worden de bekers teruggebracht naar de campus en opnieuw verdeeld onder de Vitam outlets.

Dezelfde procedure geldt voor de herbruikbare maaltijdbakjes en het bestek van Vitam.

Voor het bestellen van catering wordt gestimuleerd om gebruik te maken van eigen servies. Als er geen eigen servies wordt gebruikt, dan is er de mogelijkheid om herbruikbare disposables te bestellen. Dit zijn stevige plastic bekers die minimaal 100 keer hergebruikt worden wanneer je ze machinaal afwast en 200 keer bij handafwas.

Het gebruik van porseleinen servies en glaswerk bij de vergader- en lunchservice wordt vanuit het oogpunt van duurzaamheid ontmoedigd. De kosten voor deze service zijn dan ook aanmerkelijk hoger. Bij grotere evenementen blijft cateraar Vitam wel porseleinen servies en glaswerk gebruiken.

De wegwerpbordjes blijft Vitam nog wel gebruiken, deze zijn namelijk gemaakt van suikerriet en bevatten geen plastic.

Voor meer informatie, zie de factsheet op MyEUR.

De wegwerpbekers die er al zijn worden opgemaakt, er wordt niets weggegooid.

Cup sharing on campus

Vanaf 1 januari 2024 geen wegwerpbekers meer op campus.

Lees meer op MyEUR