Beleidsadviseur Ilse Schenk vindt het belangrijk dat medewerkers zich echt thuis voelen in Rotterdam

Ik ben hier met open armen ontvangen en heb heel veel vertrouwen gekregen

Ilse Schenk

Beleidsadviseur internationalisering bij HR

“De EUR is een aantrekkelijke universiteit voor wetenschappers uit het buitenland. Daar mogen we trots op zijn. Maar als je personeel uit het buitenland aantrekt, wil je ook dat zij zo goed mogelijk in hun kracht komen te staan. Daar komt van alles bij kijken. Neem iemand uit China of Canada die hier onderzoek komt doen; die persoon loopt tegen tal van praktische drempels aan. Aan administratieve hordes ontkom je bijvoorbeeld niet, en wij willen hen daarbij ondersteuning bieden. Dat vraagt om een soort puzzelen en dat vind ik ontzettend leuk om te doen.

Het belangrijkste is dat medewerkers zich echt thuis voelen in Rotterdam. Dat begint heel laagdrempelig, bijvoorbeeld met het organiseren van maandelijkse activiteiten zoals een stadswandeling of een schaatsclinic. Mijn insteek is dat we niet alleen avonturiers aantrekken, maar ook mensen voor wie het een grote stap is om hier te komen. Wanneer je geen aandacht hebt voor die laatste groep mis je veel talent. Iets waar ik bijzonder trots op ben, is het Dual Career programma. Een deel van de onderzoekers wil zich met zijn gezin hier settelen. Dan is het heel belangrijk dat de partner zich ook thuis voelt en een baan kan daarbij helpen. 95 procent van de partners die meededen had binnen een jaar een baan. Dat vind ik een ongelofelijke score.

“Het soort onderzoek dat hier wordt gedaan staat dicht op het leven van mensen.”

Wat me aanspreekt aan mijn huidige rol als beleidsadviseur Internationalisering is dat er enorme stappen te zetten zijn om dit verder te professionaliseren. Ik kreeg hierin veel ruimte en vertrouwen en ik ben door de afdeling echt met open armen ontvangen. We zijn als team inmiddels van 2 naar 3 fte gegroeid en werken steeds meer proactief in plaats van reactief. Dat betekent dat we informatie en ondersteuning bieden op onderwerpen waar we problemen voorzien. Denk bijvoorbeeld aan de coronapandemie en de bijhorende reisbeperkingen. Daarin ondersteunen we ook EUR-onderzoekers die bijvoorbeeld voor veldwerk naar het buitenland gaan.

Het soort onderzoek dat bij de EUR gedaan wordt, spreekt mij erg aan. Het zijn onderwerpen die dicht op het leven van mensen staan. Op die manier kun je snel impact maken. Zo vind ik het gaaf om onderdeel uit te maken van een universiteit waar ruimte is voor onderzoek naar wat mensen drijft in hun werk en hoe ze daar optimaal tot hun recht komen. Ook vind ik het bijzonder dat ik hier werk nu het Erasmus MC zoveel in het nieuws is door corona. Ik heb contact met medewerkers uit het team van viroloog Marion Koopmans en het vervult mij met trots dat ik bij deze club hoor.”