Lisa Steehouwer liep stage bij IMC Weekendschool

Lisa Steehouwer ging op stage bij IMC Weekendschool
De stageperiode heeft mij alleen maar goeds gebracht voor mijn eigen ontwikkeling

Lisa Steehouwer

liep stage bij IMC Weekendschool

Persoonlijke, academische én sociale ontwikkeling stonden centraal tijdens mijn stage. Ik liep stage bij een school voor vluchtelingenkinderen in Utrecht en ik deed samen met een medestudente onderzoek naar integratie van nieuwkomerskinderen in het onderwijs – een ontzettend interessant en levendig onderwerp als je het mij vraagt.

Tijdens dit onderzoek konden we onze academische skills inzetten, aangezien wij een uitgebreid literatuuronderzoek deden, leraren interviewden, advies gaven aan de organisatie en veel professioneel én leuk contact hadden met alle betrokkenen. Oké, literatuuronderzoek doen en interviewen konden we al, maar dit ook daadwerkelijk laten aansluiten bij de organisatie en het beïnvloeden ervan door in toegankelijke, nuttige en enerverende taal het onderzoek te schrijven, was iets nieuws. Door regelmatig feedback te vragen en te krijgen, zelfstandig te werken en hulp te vragen als dat nodig was, heb ik geleerd om te functioneren binnen een bedrijf en zag ik wat ik kon toevoegen.

Verschil maken

Dit hint al een beetje naar de persoonlijke ontwikkeling die ik en mijn medestudente hebben doorgemaakt tijdens onze stage. Ik ben bijvoorbeeld steeds meer op de voorgrond gaan treden, op een goede manier. Zelf de leiding nemen, sturen, plannen, noem maar op. Ik merkte dat ik het ontzettend leuk vond om ook voor de klas te staan. Leidinggeven, een band aangaan met de kinderen en met collega’s, dat deed mij goed. Toch trokken de studerende functies binnen een school mij uiteindelijk meer. Lesprogramma’s maken, de beste onderwijsmethodes vinden, werken aan sociale gelijkheid en integratie… De echte sociologische termen! Zo’n stage zorgt er dus ook voor dat je de sociologie in de praktijk ziet en dat je met sociologische kennis oprecht een verschil kan maken in de samenleving!

Kortom, de stageperiode heeft mij alleen maar goeds gebracht voor mijn eigen ontwikkeling. Wat kan ik en wat wil ik nog leren? Wat vind ik leuk en wat minder? Stage lopen bij een organisatie vraagt heel veel zelfreflectie, iets wat ik meeneem in mijn verdere (school)carrière. Een tweedejaars stage is een mooi begin om te zien wat je bij wilt dragen aan de samenleving als socioloog in spe – of als iets heel anders ;)

Mijn tips:

1.  Door zelf aan de slag te gaan, feedback serieus te nemen en vragen te stellen leer je het meeste. Zo komen je academische krachten werkelijk naar voren.

2.  Een stage helpt bij het vinden of ontwikkelen van je interesses. Tijdens de stageperiode zal je namelijk inzien of deze richting jou daadwerkelijk trekt, of dat je toch je horizon moet verbreden. Of vond je bepaalde aspecten leuk van je stage, zoals leidinggeven, interviewen of onderzoek doen? Verdiep je daar dan verder in!