Universitair docent Zemzem Shigute Shuka over haar onderzoek en diversiteit bij de EUR

Met zoveel nationaliteiten voelt het als een mini-Verenigde Naties

Zemzem Shigute Shuka

Universitair docent Global Health and Development aan het Institute of Social Studies

"Het International Institute of Social Studies (ISS) is zeer divers. Het is geweldig om in zo'n omgeving te zijn, en met zo veel nationaliteiten voelt het als een mini-Verenigde Naties. Ik kom uit Ethiopië. Voor ontwikkelingsstudies denk ik dat het van grote waarde is om ook ervaring uit het Zuiden te hebben. De diversiteit geldt ook voor de verschillende onderzoeksprojecten die je bij ISS aantreft. Dit is voor mij heel aantrekkelijk omdat het de mogelijkheid biedt om samen te werken en samen te denken. Voor mij is de discussie tussen verschillende disciplines en achtergronden wat betekenis geeft aan wat we doen.

De openheid naar andere disciplines maakt deel uit van de onderwijsfilosofie. Ik ben bijvoorbeeld betrokken bij de cursus Transitions for Social Justice Lab. Mijn onderwijs in deze cursus is totaal anders dan wat ik normaal geef. Hierdoor krijg ik te maken met een veel diverser publiek. Ik ben opgeleid in ontwikkelingseconomie. Mijn werk presenteren aan een publiek met een andere achtergrond opent mijn ogen en haalt me uit mijn comfortzone. Cursussen als deze zijn ook een gelegenheid om 'af te leren', omdat je beseft wat je nog niet weet.

"De discussie tussen verschillende disciplines en achtergronden geeft betekenis aan wat we doen"

Mijn onderzoek heeft een focus op global health. Momenteel werk ik aan een onderzoeksproject over de ervaringen van recente migranten uit Eritrea en Ethiopië in Nederland tijdens de COVID-19 crisis. Veel migranten waren in paniek en hadden moeite om al vroeg in de pandemie betrouwbare informatie te vinden. Ons onderzoeksteam bestaat uit vijf leden, en we komen allemaal oorspronkelijk uit Eritrea of Ethiopië. Dit is waardevol, omdat we ons zo beter konden inleven in de verhalen van onze deelnemers. We hadden blogs kunnen schrijven om aandacht te genereren, maar we wilden hun ervaringen systematisch bestuderen. De geleerde lessen kunnen dan worden gebruikt voor beleidsformulering en -verandering. Daarom vinden we het belangrijk om onze bevindingen ook te delen met organisaties als Vluchtelingenwerk.

Het goede aan werken aan de Erasmus Universiteit is het brede oriëntatieprogramma dat HR aanbiedt. Je maakt kennis met de mensen met wie je gaat werken, maar ze ondersteunen je ook bij praktische zaken. Hun steun maakte mijn start minder hectisch. Ik wilde mijn zoon naar Nederland halen en HR heeft me daar goed bij geholpen. Ze informeerden me over de stappen die gevolgd moesten worden en dat maakte de verhuizing van mijn zoon van Ethiopië naar Nederland heel soepel."