De toekomst van maritiem onderwijs in kaart

RMC Education programmes put in a visual map
RMC Education map of learning paths

Maurice Jansen, senior onderzoeker en business developer bij Erasmus UPT heeft een maritieme kennis-, onderzoeks- en onderwijslandschapskaart van Rotterdam ontwikkeld. "Deze uitgebreide kaart is een momentopname van een zeer dynamisch ecosysteem en kan exemplarisch zijn voor maritieme hoofdsteden en havenclusters over de hele wereld", zegt Maurice Jansen.

Wat deze infographic zo krachtig maakt, is dat het de breedte en diepte van de onderwijsprogramma’s voor jongeren die zich voorbereiden op een haven- en maritieme loopbaan in Rotterdam Maritime Capital, visualiseert. De kaart illustreert de leerpaden die de volgende generatie havenburgers leiden naar carrières in de haven- en maritieme industrie.

Maritieme kennis hub

Deze visualisatie laat zien dat Rotterdam een ​​van de meest geavanceerde maritieme kenniscentra ter wereld is geworden. Het doet echter ook een beroep op bedrijven en onderwijs om na te denken over welke transities, zoals het koolstofvrij maken van het vervoerssysteem en digitalisering, deze onderwijsprogramma's mogelijk maken.

Leerpaden opnieuw uitvinden

Maurice Jansen: "Als we kinderen willen wijzen op een toekomst in de haven- en maritieme industrie, moeten we deze leertrajecten opnieuw uitvinden op basis van de behoeften van de arbeidsmarkt en van de nieuwe beroepen in een circulaire en emissieloze economie.”

Als het antwoord ja is ...

• Heeft u problemen met betrekking tot maritiem en havenonderwijs?
  • Wilt u een betere verbinding tussen bedrijf en onderwijs?
  • Wil u specifiek talent aantrekken voor uw havenstad?

Is het antwoord op deze vragen ja?

Bekijk dan de mogelijkheid van een eigen visuele kaart. Maurice Jansen: "De maritieme hoofdsteden van tegenwoordig concurreren niet meer op locatie. Concurrentie zit in de kennis hoe financieel en menselijk kapitaal van het havenecosysteem is te combineren.  En hoe zo waarde voor bedrijven, talent en professionals is te ontsluiten. Op deze manier creëren we een toekomstbestendige maritieme talentenpool."

Wat kan Erasmus UPT voor u doen? Bel nu en plan uw afspraak.