Dit najaar volgen Singaporese studenten het online Study Abroad programme van Erasmus UPT

Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (UPT) verzorgt vanaf september voor de tweede keer een programma voor bachelor studenten uit Singapore. Dit jaar zullen er 85 studenten Maritime Studies van Nanyang Technological University het speciaal voor hun ontwikkelde online Study Abroad Programma volgen. En net als vorig jaais de Rotterdam Maritime Services Community (RMSC) betrokken.

Academic Director Dr. Wouter Jacobs vertelt: “Dit jaar kunnen we jammer genoeg de studenten niet in persoon verwelkomen in Rotterdam, Maritime Capital of Europe. Maar wij zouden Rotterdam niet zijn als wij obstakels niet als kansen zouden zien. Wij delen onze kennis graag met deze toekomstige Singaporese haven en maritieme professionals. Via ons vernieuwde online programma bieden wij de studenten een verbeterd curriculum aangevuld met een interactief online spel, The Maritime Business Game, in samenwerking met TU Delft.”

Vijf jaar verlenging
Singapore heeft van oudsher al een goede relatie met de Rotterdamse haven. Het was voor Jacobs dan ook een logische stap om het academisch programma van vorig jaar verder door te ontwikkelen naar een online programma voor de Singaporese studenten. “We hebben in de afgelopen twee jaar een goede relatie opgebouwd met Nanyang Technological University. Wij hebben veel overeenkomsten. Beide universiteiten zijn onderdeel van een havenstad, beide bieden specifiek academisch onderwijs op het gebied van haven en havenmanagement. Het is daarom ook fantastisch dat het programma succesvol is en ook voor de komende vijf jaar zal worden voortgezet, mooi voorbeeld van make it happen!.”

Bedrijven uit RMSC delen ervaringen
“Wat dit Study Abroad Programme zo sterk maakt is de integratie tussen de academische kennis van Erasmus Universiteit Rotterdam en de diepgaande expertise van de Rotterdam Maritime Services Community (RMSC) leden. De bedrijfs- en levenservaringen van de gastsprekers is een geweldige verrijking van het programma”, aldus Jacobs.

De 85 studenten zullen van september tot en met december 2020 de volgende vakken volgen: Ship Ownership, Ship Management, International Maritime Law, Marine Insurance en Intensive Seminar Disruptive Scenarios. Connie Roozen, voorzitter van RMSC: “Deze onderwerpen sluiten naadloos aan met de praktijk van onze leden. Het is voor ons geweldig om bij te dragen en onze maritieme kennis en ervaring te delen.”

Jacobs: “Zo bouwen we als universiteit aan de Rotterdam Maritime Capital of Europe. We bouwen internationale relaties met andere havensteden in de wereld en verbinden deze aan het Rotterdamse ecosysteem. En uiteindelijk hebben wij de mooiste taak: jong internationaal talent opleiden en klaarstomen voor de wereld van morgen.”