Havens in transitie: een flinke klus die nodig is

De havenexperts van Erasmus UPT

Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics heeft voor SWZ Maritime meegewerkt aan een special over havens in transitie. De experts van Erasmus UPT belichten in de havenspecial de krachtenvelden die van grote invloed zijn op havens. Een ding is helder: transitie is niet alleen nodig vanwege duurzaamheid en regelgeving. Nee, transitie is een vereiste om slagvaardig de toekomst tegemoet te treden.

Bart Kuipers, senior onderzoeker haveneconomie: “Net als de maritieme sector, zijn zeehavens sterk gevoelig voor externe invloeden. Invloeden als overheidsbeleid, demografie, energie en duurzaamheid, technologie, economie en ten slotte financiële drijvende krachten. Deze krachten beïnvloeden de Nederlandse zeehavens sterk, ondanks het feit dat ze flink van elkaar verschillen.”

Kiezen op thema

Kuipers: “Om alle relevante ontwikkelingen in zeehavens weer te geven, hebben we eigenlijk meerdere havenspecials nodig. Daarom hebben wij een keuze gemaakt uit relevante thema’s.”

Metrokaarten voor innovatie 

Maurice Jansen gaat in op de haven als innovatie-ecosysteem. Hij beschrijft het grote belang van de opleidings- en innovatie-infrastructuur aan de hand van illustratieve ‘metrokaarten’. In een tweede artikel beschrijft Jansen de digitalisering van de haven en verklaart relevante, nieuwe begrippen.

China en containers

De rol van China komt ook aan bod in de havenspecial. Voor de havens in de Gdansk-Le Havre range is China’s investeringsprogramma in spoor en zeehavens – het Belt and Road Initiative – van groot belang. Hoe moeten we de impact van Belt and Road interpreteren? Wouter Jacobs beschrijft vooral de geopolitieke aspecten van dit initiatief en de gevolgen voor Noordwest-Europese havens. China is ook onlosmakelijk verbonden met de stortvloed aan containers die over zee en steeds meer via spoor naar ons land komen. De toenemende schaalgrootte van containerschepen levert grote problemen op in de afhandeling van de binnenvaart in de Rotterdamse haven. Martijn Streng en Niels van Saase gaan hierop in.

Wel of geen vrijstelling voor containerreders?

Larissa van der Lugt beschrijft in Maritieme markt hoe zij aankijkt tegen de vrijstelling die containerreders krijgen in allianties en gerelateerde samenwerkingsvormen. Een actuele kwestie waar de EU volgend jaar een beslissing over neemt. Ten slotte geeft Bart Kuipers zijn visie op de grote uitdaging waar de Nederlandse havens voor staan om werkelijk te verduurzamen. 

Opdrachtgever Anton Oosting, hoofdredacteur van SWZ Maritime, is zeer tevreden over de samenwerking: “Wij prijzen ons gelukkig met de medewerking van Bart Kuipers. Hij is, met zijn collega’s van UPT, verantwoordelijk voor maar liefst zes artikelen, plus een inleiding van de in dit nummer opgenomen havenspecial.”

Ook samenwerken met onze experts?

De specialisten van Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (UPT) delen graag hun kennis en inzichten. Ook samenwerken met onze experts? Dat kan! Bel nu met ons secretariaat en plan uw afspraak in. Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (UPT), telefoon: +31 (0)10 408 1186 /+31(0)10 408 2567

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen