Interview met voormalig UPTE student Jan van den Berg

Jan van den Berg

Voormalig UPTE student Jan van den Berg is 24 jaar oud en woont momenteel in Rotterdam. Hij reist graag, hardloopt en houdt van lekker eten & drinken met vrienden. In dit korte interview, praat hij over de UPTE master, zijn carrière en geeft hij wat advies voor toekomstige studenten.

Je hebt de master UPTE gevolgd. Waarom had je het gekozen? Hoe heb je de master ervaren?

Ik heb voor de master UPTE gekozen, omdat het de master was die het best paste bij wat ik wilde doen. Ik heb ook de major in bachelor 3 gedaan, en naast dat ik de haven van Rotterdam altijd al interessant heb gevonden, merkte ik bij de major dat ook de dynamiek van steden best interessant kon zijn. Toen ik uiteindelijk na mijn bachelor een master mocht kiezen, had ik twee criteria; Het moet iets ‘echts’ zijn, ik vind de reële economie interessanter dan bijv. de financiële sector. En ik wilde iets doen waar ik uitzicht op een leuke baan had. De master UPTE past goed in dit plaatje, met veel real-life cases en praktische toepassing van de theorie. Bedrijven binnen vastgoed, logistiek, industrie en publieke sector hebben veel goede banen voor afgestudeerden.

Wat heeft de master betekent voor jouw carrière tot nu toe?

De master bestaat uit drie stromen, Urban, Port & Transport. Urban gaat met name over de werking van steden en hoe deze zijn ontstaan en issues voortkomend uit het leven in de stad, zoals files en vervuiling. Port gaat over de haven, logistieke stromen, en hoe haveneconomieën competitief blijven in een globale economie. Transport gaat vooral over menselijk vervoer, hoe zorgen we in Nederland voor minder files, en stoten we met onze bewegingen het minste CO2 uit?

Vakken als Urban Economics en de Seminar Regional and Transport Economics vond ik zelf het leukst, en zijn vooral praktisch toepasbaar voor beleidmakers. Maar bijv. de Seminar Supply Chain Management and Optimisation en Real Estate Economics zijn in het bedrijfsleven ook heel waardevol. Ik was er al snel achter dat ik na de master de bouw en vastgoed richting op wilde. De bouw is best een technische wereld, dus ik besloot mijn afstudeerstage te doen bij ingenieursbureau Sweco – de economische gevolgen van zeespiegelstijging – op het raakvlak van economie en techniek. Ik besefte dat ik het wel leuk vond om met één been in de economische wereld te staan en met de andere in een technische wereld.

Wat is jouw huidige functie?

Ik ben bij de Koninklijke BAM Groep begonnen als trainee. In 2 jaar, doe ik 4 verschillende opdrachten binnen de hele groep. In mijn eerste opdracht ben ik tenderstrateeg bij BAM Infra. Ik schrijf aanbestedingen om projecten te winnen voor BAM. Erg interessant en commercieel, als econoom een goede plek om te starten! Ik leer nu heel veel over de techniek van bouw- en infraprojecten, maar ik vertaal de USP’s van deze techniek naar een commercieel verhaal, iets waar een commerciële blik voor nodig is.

Ik ben bij BAM terechtgekomen mede dankzij een gastcollege tijdens de seminar Transport Economics in de master. Sander Buningh van BAM Business Development vertelde iets over Automatic Speed Control, en de rol van techniek in transportsystemen, ook wel Smart Mobility genoemd. Toevallig kwam ik Sander weer tegen bij BAM en heb ik samen met hem een aanbestedingsprocedure doorlopen voor een Smart Mobility hub in Amsterdam. Sander en Giuliano Mingardo, senior onderzoeker bij het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics, werken trouwens ook geregeld samen om academische kennis bij projecten van BAM te kunnen gebruiken.

Zijn er dingen die je geleerd hebt tijdens de master die je nu goed van pas komen in deze functie?

De master UPTE geeft je vooral de kans om eens buiten de bubbel te kijken van de traditionele Economie, vertaald in geldsystemen en stromen. Bij UPTE gaan we meer in op goederen en mensenstromen, en wat mensen naar steden of regio’s trekt. Dit is voor mij een hele waardevolle aanvulling op de kennis uit mijn bachelor. In mijn volgende functie ga ik als logistiek coördinator aan de slag, waarbij ik bouwmaterialen op een kostenefficiënte methode naar de bouwplaats moet krijgen. Mijn kennis over logistiek uit de master helpt dan zeker.

Heb je advies voor UPTE master studenten of voor mensen die nog twijfelen over deze master?

Als jij geïnteresseerd bent in problemen die in de echte wereld spelen, zoals de woningcrisis, klimaatadaptatie of de energietransitie, maar toch je commerciële blik wil blijven gebruiken die je tijdens je economische studie hebt gekregen, kies dan voor Urban, Port & Transport Economics.