Nanyang Technological University (NTU) en Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) zetten samenwerking voort

Erasmus University Rotterdam Campus

Na het succes van de afgelopen jaren bevestigen Nanyang Technological University (NTU) en Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) hun voortdurende samenwerking voor nog eens twee jaar, tijdens een bezoek van een Rotterdamse delegatie aan Singapore.  De samenwerking bestaat uit een Study Abroad Program waarin een cohort van 80-120 Singaporese Maritime Studies studenten een 4-maanden programma volgt georganiseerd door Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics.

Dit studieprogramma in het buitenland, gestart in 2019, biedt een uitgebreid 5-gangen programma waarin de academische maritieme expertise van de  Erasmus Universiteit wordt aangevuld met de gastcolleges van leden van de Rotterdam Maritime Services Community (RMSC).  Bezoeken aan de Haven van Rotterdam maken uiteraard deel uit van het programma.

"Ontwikkeling van knowledge en menselijk kapitaal zijn essentieel voor de samenleving. In deze geglobaliseerde wereld is het opbouwen van internationale netwerken voor kennisuitwisseling van cruciaal belang. De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft daar een sterke focus op. Het Study Abroad-programma tussen het Center for Urban, Port and Transport Economics van de Erasmus University en Nanyang Technological University maakt deel uit van deze netwerkopbouw en ik ben blij met de voortzetting van deze belangrijke relatie met NTU. We kijken ernaar uit om de getalenteerde studenten Maritieme Studies te verwelkomen", zegt professor Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Links naar rechts: Reinette Sluijk (Programme Manager Erasmus UPT), Allard Castelein (CEO Port of Rotterdam), Ahmed Aboutaleb (Mayor of Rotterdam), Ed Brinskma (President of the Executive Board at Erasmus University),  Dr Larissa van der Lugt (Director Erasmus UPT), Prof Chu Jian (Chair, School of Civil and Environmental Engineering NTU), Prof Louis Phee (Dean, College of Engineering NTU), Associate Professor Wong Yiik Diew (Associate Chair (Academic), School of Civil and Environmental Engineering NTU), Capt. Tan Kim Hock (Programme Director Maritime Studies NTU), Wanda Preiser (Head, Office of International Engagement NTU)

Versterking van de banden tussen de havens van Rotterdam en Singapore

In Singapore werd een feestelijk moment georganiseerd om de voortzetting van het Study Abroad Program te bevestigen. Dit werd gecombineerd met een bezoek op hoog niveau vanuit Rotterdam voor een bredere versterking van de relaties tussen Rotterdam en Singapore.

"De onlangs ondertekende samenwerking tussen het Maritiem &Havenbedrijf Singapore en Port of Rotterdam getuigt van een wederzijdse ambitie van de havensteden Singapore en Rotterdam om de internationale scheepvaartcorridors van de toekomst te leiden.  Talentontwikkeling is essentieel om de uitdagingen van morgen aan te gaan, op het gebied van energietransitie, digitalisering en geopolitiek.  Daarom is het fantastisch dat de samenwerking voor het programma maritieme studies tussen Nanyang Technological University en het Centre for Urban Port and Transport Economics van de Erasmus Universiteit is verlengd. ", zegt burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam.

Brinksma geeft ook aan dat deze samenwerking tussen EUR en NTU ook heel goed past binnen onze Convergentie strategie. "De missie van het Resilient Delta Initiative is om veerkrachtoplossingen in de Rotterdamse delta te ontwerpen en deze oplossingen wereldwijd te implementeren.  Het aanpakken van de wereldwijde maatschappelijke uitdagingen van vandaag vraagt om veerkracht, zeker in de deltaregio's", zegt hoogleraar Brinksma.

Professor Chu Jian, voorzitter van de School of Civil and Environmental Engineering, NTU Singapore, zei: "Door gebruik te maken van de academische en industriële banden van de Erasmus Universiteit Rotterdam, stelt het overzeese studieprogramma onze studenten maritieme studies bloot aan bredere perspectieven en biedt het een platform voor hen om internationale experts van wereldklasse te betrekken. Dit kan helpen bij het opbouwen van wereldwijde verbindingen om gemeenschappelijke uitdagingen in de sector aan te pakken wanneer deze studenten in de toekomst toetreden tot het personeelsbestand."

Het Study Abroad-programma

De academische directeur van het Study Abroad-programma, dr. Wouter Jacobs, voegde eraan toe: "Ondanks de succesvolle online programma's van de afgelopen twee jaar, gaat er niets boven 'fysiek aanwezig zijn' om in een internationale omgeving te leren van culturele uitwisseling en observaties uit de echte wereld. Dr. Larissa van der Lugt, directeur van het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics, voegt toe: "De maritieme expertise die we aan de Erasmus Universiteit hebben, is van wereldklasse, de interactie met studenten van een universiteit van wereldklasse in Singapore verrijkt het maritieme onderzoek en onderwijs dat we over de hele linie bieden."