Welkom terug Maritime Studies studenten uit Singapore!

students studying behind laptop at location Erasmus University College
Students behind their laptops.

Net als vorig jaar organiseert het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (UPT) een online Exchange programma voor Singaporese Maritime Studies studenten van Nanyang Technological University (NTU). Het is een halfjaarlijks programma beginnend vanaf september waaraan er in totaal dit jaar 84 bachelor studenten meedoen. Ook is de Maritime Services Community (RMSC) weer betrokken bij het programma.

Wegens COVID is het Exchange programma ook dit jaar weer van achter de computerschermen te volgen. Met Academic Director Dr. Wouter Jacobs en Program Manager Reinette Sluijk is er een uitgebreid curriculum opgesteld en is er in samenwerking met TU Delft een interactief spel ontwikkelt (Maritime Business Game). Waar het vorig jaar voor de studenten nog even wennen was om online onderwijs te volgen, is het ondertussen een vanzelfsprekendheid. Dit jaar worden de studenten onder andere uitgedaagd met een actuele case study de Ever Given vanuit een ship management en maritime law perspectief.

Het programma

Het programma bestaat uit vijf vakken, waarbij de vakken bijdragen aan de opleiding van de studenten tot toekomstige leiders in de maritieme industrie. De vakken Ship Management, Ship Ownership, International Maritime Law, Marine Insurance en de Intensive Seminar on Disruptive Scenarios worden online gegeven vanuit een ruimte die volledig uitgerust is om een vlot lopend college te geven. Waar de academische kennis vanuit de Erasmus Universiteit gedeeld wordt, wordt er ook diepgaande expertise van de Rotterdam Maritime Services Community (RMSC) leden gedeeld met de studenten. De gastsprekers vanuit de RMSC geven dan zo hun bedrijfs- en levenservaringen mee wat als een verrijking van het programma gezien wordt. Pieter Baan, boardmember van RMSC, vertelt: “Het is voor ons fantastisch om onze maritieme kennis en ervaring te delen. Deze onderwerpen sluiten naadloos aan met de praktijk van onze leden.”

Singapore en Rotterdam

Singapore heeft vele gelijkenissen met Rotterdam: het zijn twee grote havensteden met beide specifiek academisch onderwijs op het gebied van haven en havenmanagement. Hierdoor is het dan ook niet verbazingwekkend dat de Nanyang Technological University (NTU) een samenwerking heeft met Erasmus UPT. Het feit dat de grenzen dicht gingen en reizen verboden werd heeft deze samenwerking dan ook niet doen stoppen. De overgang naar een online programma was een logische stap om na succesvolle jaren de samenwerking voort te zetten.

Ondanks dat het Exchange programma online zal plaatsvinden, laten wij ons in Rotterdam zeker niet tegenhouden. Dr. Wouter Jacobs: “Er staat weer een fantastisch programma klaar en door gebruik te maken van interactieve games, actuele case studies en colleges zullen de studenten meekrijgen wat de Nederlandse manier van aanpakken is. Dit programma blijft nog steeds een Exchange programma waarbij men niet alleen maritieme kennis meekrijgt, maar ook leert hoe we hier in Nederland te werk gaan. Vanuit de andere kant creëert het unieke Singaporese perspectief van deze studenten een waardevolle uitwisseling van ideeën om samen te werken aan de missie van de Erasmus Universiteit: Making Minds Matter. Creating positive societal impact, the Erasmian way.”

Onderzoeker
Dr. Wouter Jacobs