How to create a culturally inclusive classroom

MicroLab
Two people at a meeting table, watching someone draw on a smart screen.

Inleiding

In dit MicroLab werk je aan het creëren van een inclusieve leeromgeving waarin studenten, ongeacht hun achtergrond (bijvoorbeeld nationaliteit, etnische achtergrond, geslacht, lichamelijke gezondheid, sociale klasse, vooropleiding) zich betrokken voelen en hun talenten kunnen tonen. Een inclusieve leeromgeving biedt ook ruimte voor het voeren van gesprekken en discussies over sensitieve (actuele) onderwerpen. Hoe ga je er als docent mee om als dit soort onderwerpen ter sprake komen in een onderwijssessie of gesprek? Hoe zorg je ervoor dat er verschillende perspectieven kunnen en mogen bestaan en alle studenten zich betrokken en gehoord voelen?

Tijdens dit MicroLab word je uitgedaagd om te reflecteren op jouw rol als docent in een (super)diverse leeromgeving en ontwikkel je vaardigheden om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin o.a. sensitieve discussies of gesprekken kunnen plaatsvinden. Tijdens de workshop sessie zal je met hulp van een trainingsacteur oefenen met een zelf ingebrachte situatie/case.

Belangrijkste Feiten & Cijfers

dinsdag 9 jul 2024
Tijdsduur
3 uren
Voertaal
Instructievorm
Offline
Tarief

Wat ga je bereiken?

• Uitleggen wat de impact van het onderwijs kan zijn op het gevoel van verbondenheid en prestaties van verschillende groepen studenten
  • Communiceren vanuit het perspectief van diversiteit en inclusie
  • Samenwerking tussen studenten met verschillende achtergronden stimuleren
  • Jouw onderwijs vormgeven op een manier die uitdagend en aantrekkelijk is voor verschillende groepen studenten

Startdatums

• donderdag 1 feb 2024

Tijd: 09:30 - 12:30 T11-67
  • dinsdag 9 apr 2024

Tijd: 09:30 - 12:30 Education Lab
  • dinsdag 9 jul 2024

Tijd: 09:30 - 12:30 Langeveld 1.08 | ☀️ MicroLab Summer Festival ☀️

Doelgroep en vereiste voorkennis

Het MicroLab is bedoeld voor docenten die op basis van hun eigen onderwijservaringen de interactie met en tussen studenten willen verbeteren om een ​​klasomgeving te stimuleren waarin verschillende groepen studenten zich betrokken voelen en een succesvolle studie-ervaring hebben. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Vorm en tijdsinvestering

Het MicroLab is vraaggericht. Je brengt een concreet probleem in waar je mee te maken hebt (gehad). Je ervaart bijvoorbeeld dat je bepaalde groepen studenten niet volledig kunt bereiken tijdens jouw colleges of jouw werkgroepen: hoe kun je ze meer betrekken? Of: de samenwerking in projectgroepen tussen studenten met of zonder Nederlandse vooropleiding gaat niet goed: hoe verbeter je de samenwerking tussen jouw studenten?

Ter voorbereiding op het MicroLab krijg je wetenschappelijke inzichten over diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs en een voorbereidende opdracht. Tijdens de MicroLab-sessie werk je samen met de andere deelnemers aan je specifieke case. Een belangrijk onderdeel van de sessie is een rollenspel: er wordt, met behulp van een ervaren trainer-acteur, geoefend met de cases die door deelnemers zijn ingebracht.

Het onderwerp inclusief onderwijs zal vanuit drie verschillende invalshoeken worden benaderd: het perspectief van de student, de vooroordelen van (mogelijke) docenten en cultureel responsief onderwijs. Het MicroLab wordt afgesloten met een Proof of Competence, waarin je laat zien wat je gaat doen om je onderwijs inclusiever te maken. De totale tijdsinvestering is ongeveer 15 uur (inclusief voorbereidingstijd, 4 uur MicroLab-sessie, tijd besteed aan bewijs van competentie).

Verdien een Edubadge

Je sluit het MicroLab af met een Proof of Competence. Je kunt dan een Edubadge verdienen. Dit is een digitaal, visueel certificaat die je kunt delen op bijvoorbeeld LinkedIn en waar een geïnteresseerde direct op kan klikken om te zien wat je hebt gedaan om de Edubadge te verdienen.

Neem contact op met Risbo voor vragen over dit MicroLab en registratie.

Feiten & Cijfers

Tarief

Gratis voor EUR docenten

BTW
Niet van toepassing
dinsdag 9 jul 2024
Inschrijfdeadline

De inschrijfdeadline is twee weken voor het MicroLab plaastvindt. Wanneer registratie niet meer mogelijk is, neem dan contact op met training@risbo.eur.nl om te kijken of er nog plek is.

Tijdsduur
3 uren