How to integrate formative assessment in your course

MicroLab
Two people at a meeting table, watching someone draw on a smart screen.

Inleiding

Formative assessment is een van de meest effectieve strategieën in het sturen van het leerproces van studenten. In dit MicroLab leer je hoe je formative assessment in je vak integreert. We werken aan de hand van drie stappen. Deze stappen zijn: het opstellen van leerdoelen & succescriteria, de juiste passende leeractiviteit ontwerpen die het bewijs van leren verzamelt en in de laatste stap geef je expert feedback en/of laat je de studenten elkaar peer feedback geven. Doordat je bij elke strategie een opdracht maakt, zul je uiteindelijk een basis hebben voor de integratie van formatieve feedback in je vak.

Belangrijkste Feiten & Cijfers

Startdatum
dinsdag 2 jul 2024
Tijdsduur
3 uren
Voertaal
Engels
Instructievorm
Offline

Wat ga je bereiken?

• Leerdoelen en succescriteria te formuleren.
  • Activiteiten te selecteren om bewijs van leren van de studenten te verzamelen.
  • Een kwalitatief (peer of expert) feedback plan te maken.

Startdatums

• donderdag 14 mrt 2024

Tijd: 09:30 - 12:30 Education Lab
    Apply
  • dinsdag 2 jul 2024

Tijd: 09:30 - 12:30 Education Lab | ☀️ MicroLab Summer Festival ☀️
    Apply

Doelgroep en vereiste voorkennis

Dit MicroLab is vooral bedoeld voor docenten die verantwoordelijk zijn voor een vak. Docenten die weinig invloed hebben op een vak, kunnen meedoen maar zullen hun uiteindelijke implementatieplan niet compleet kunnen uitvoeren.

Voor dit MicroLab is het aanbevolen dat de Basis Kwalificatie Onderwijs behaald is. Het kan ook zijn dat dit Microlab onderdeel is van je BKO. Er wordt voortgebouwd op de eindcompetenties van de BKO.

Inhoud, vorm en tijdsinvestering

Je begint in de online leeromgeving met het maken van de voorbereidende opdrachten aan de hand van ondersteunende materialen, dit kost ongeveer 3 uur.

In de workshop zelf oefenen we met deze voorbereidende opdrachten. Je ontvangt hierbij peer feedback op de ingeleverde opdrachten. Daarna zullen we de volgende stappen zetten om formative assessment te integreren in je vak. Uiteindelijk heb je de basis voor een integratieplan voor feedback. Deze zal je meteen in de praktijk kunnen gebruiken.

Om dit MicroLab af te ronden, voer je de formative assessment uit, waarop je vervolgens reflecteert met betrekking tot de gekozen activiteit en de kwaliteit

van de feedback. Je kunt hierbij kiezen voor het gebruik van expert feedback of peer feedback.

Verdien een Edubadge

Je sluit het MicroLab af met een Proof of Competence. Je kunt dan een Edubadge verdienen. Dit is een digitaal, visueel certificaat die je kunt delen op bijvoorbeeld LinkedIn en waar een geïnteresseerde direct op kan klikken om te zien wat je hebt gedaan om de Edubadge te verdienen.

Contact

Voor vragen over het MicroLab en registratie, neem alsjeblieft contact op met Risbo.

Feiten & Cijfers

BTW
Niet van toepassing
Startdatum
dinsdag 2 jul 2024
Inschrijfdeadline

De deadline voor aanmelding is twee weken voordat het MicroLab plaatsvindt. Als aanmelden niet meer mogelijk is, neem dan contact op met training@risbo.eur.nl om te zien of er nog plekken over zijn.

Tijdsduur
3 uren