Gratis producten in het OWC tegen menstruatiearmoede

Niet genoeg geld om elke maand aan voldoende maandverband of tampons te komen. Of geen voorzieningen thuis om deze elke 4 à 5 uur te verwisselen. Yara Dixon en IFMSA-Rotterdam willen dat er meer aandacht besteed wordt aan menstruatiearmoede. Ze zetten hiervoor de eerste stap: in het onderwijscentrum komt een kastje waar studenten in nood maandverband of tampons kunnen pakken.

Bijna één op de tien vrouwen in Nederland leeft in menstruatiearmoede, maar veel wordt er niet over gesproken. Zij zijn genoodzaakt om naar alternatieven te zoeken, zoals wc-papier, kranten of oude kleding, met het risico op infecties. Ook kan menstruatiearmoede zorgen voor achterstand op school of werk door de schaamte of de angst om door te lekken.

Taboe

Yara Dixon, vierdejaarsstudente Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, deed onderzoek naar hevig menstrueel bloedverlies (HMB) bij jongeren in het Sophia Kinderziekenhuis als onderdeel van haar masteronderzoek. Op het HMB-spreekuur merkte Yara dat er nog steeds een groot taboe heerst rondom menstruaties. Omdat pubers vaak horen dat ‘het er immers bijhoort’, voelen ze zich bezwaard voelen om te praten over de hevigheid waarin zij menstrueren. Daarnaast belemmeren andere taboes, zoals geldgebrek en de cultuur van de jongeren, het gesprek nog meer.

Actie

Door haar masteronderzoek ontstond bij Yara het idee om meer aandacht te besteden aan menstruatiearmoede. Immers: hoe heviger de menstruatie hoe groter het probleem. ‘Bij menstruatiearmoede hoeft het niet zo te zijn dat vrouwen zich helemaal geen menstruatieproducten kunnen veroorloven, maar ook om die gedachte dat ze zoiets hebben: ik zou liever dit willen kopen, maar ik moet ook rekening houden met mijn menstruatie.’

International Federation of Medical Students’ Associations-Rotterdam (IFMSA-Rotterdam) is een stichting voor medisch georiënteerde studenten die zich inzetten voor global health via een groot aantal verschillende commissies. Zij waren al van plan om aandacht te besteden aan menstruatiearmoede. Yara en IFMSA-Rotterdam bundelden hun krachten en startten in maart 2021 een inzamelingsactie om geld en menstruatieproducten in te zamelen voor degenen in nood.

De actie leverde €2.865 en een grote boodschappentas vol maandverband op. Het bedrag is gedoneerd aan Stichting Armoedefonds, die het specifiek inzet voor het bestrijden van menstruatiearmoede. De producten zijn gedoneerd aan Neighborhood Feminsts. Zij maken met de producten zogehete dignity kits voor degenen die het nodig hebben.

Gratis

Met de start van het nieuwe collegejaar wordt in het onderwijscentrum een kastje opgehangen waar studenten in nood maandverband of tampons kunnen pakken. Het liefst zien de actievoerders dat menstruatieproducten gratis worden in Nederland, maar ze weten dat ze ergens moeten beginnen. ‘Bewustwording creëren over het bestaan van menstruatiearmoede is de eerste stap.’

Schotland besloot eind 2020 als eerste land ter wereld om menstruatieproducten gratis te maken. Ook in Schotland leeft zo’n 10% van de jongeren in menstruatiearmoede. Uit onderzoek bleek dat die jongeren spijbelden tijdens hun ongesteldheid.

Het idee voor het ophangen van een kastje met menstruatieproducten bestond al: de VU in Amsterdam besloot in februari 2021 een kastje te plaatsen met gratis maandverband en tampons, georganiseerd door de Studentenvakbond.

"Het mag in Nederland niet zo zijn dat je door menstruatiearmoede al 1-0 achterstaat in de maatschappij."
- Yara Dixon

Landelijke oplossing

Maar een echte oplossing zou er landelijk moeten komen volgens de actievoerders. Daarom hopen Yara en IFMSA-Rotterdam met hun kastje andere universiteiten en medische faculteiten te inspireren om actie te ondernemen, waardoor er hopelijk op den duur nationale plannen gemaakt kunnen worden. ‘Het mag in Nederland, één van de meest welvarende landen ter wereld, niet zo zijn dat je door menstruatiearmoede al 1-0 achterstaat in de maatschappij.’