De Rotterdamse geneeskundeopleiding is volledig op de schop gegaan. Suzanne Peeters is arts en programmadirecteur van het nieuwe curriculum, waarmee de eerste studenten in 2024 aan de slag gingen.'De arts van de toekomst breekt de muren van het ziekenhuis open.'
Veel tijd brengen geneeskundestudenten in 2024 niet meer door in de collegebanken. In plaats van achterover te leunen en zich de stof te laten uitleggen, gaan de studenten elke week in groepjes met casussen aan de slag. Dit zogeheten casusgestuurde onderwijs is een van de grootste veranderingen van het nieuwe curriculum: Erasmusarts 2030.
Regie bij studenten
Suzanne geeft een voorbeeld uit haar eigen vakgebied: de gynaecologie. ‘Op de 13-weken-echo tijdens de zwangerschap wordt een afwijking gevonden bij een ongeboren kind. Deze casus komt als een van de eerste in het jaar aan bod. De studenten weten nog niets over de aanleg van organen. Vroeger zouden ze dat geleerd hebben in vakken als embryologie, maar nu leren ze erover via deze casus.’
Na een inspiratiecollege verdiepen de studenten zich thuis in de stof, door filmpjes te bekijken en e-modules of tekeningen te maken. Daarna bespreken ze de casus met hun groepje. Ze passen direct toe wat ze thuis hebben geleerd. Wat denken ze te zien op de echo? Aan het einde presenteren ze hun diagnose aan elkaar. ‘De regie ligt nu veel meer bij de student’, benadrukt Suzanne.
Dit verhaal komt uit het publieksjaarverslag 2024 van het Erasmus MC: een magazine vol persoonlijke verhalen van onze patiënten, collega’s en studenten. Neem een gratis exemplaar mee uit de bakken bij de ingangen van het ziekenhuis, of lees het online.
Expertise in verbinding
Waarom werkt deze manier van onderwijs? ‘Iets uitleggen aan de ander is het hoogste niveau van leren. Het betekent dat je de kennis echt beheerst. We zijn wel realistisch, we gaan er niet vanuit dat alle studenten thuis elke dag braaf álle stof gaan doornemen. Tijdens het casus-onderwijs kunnen studenten elkaar aanvullen. En hoe het soms in een boek staat, op een filmpje, of hoe je het hebt geïnterpreteerd vanaf een plaatje, is misschien niet de handigste manier van leren voor jou. Maar doordat er dan nog vijf andere studenten zijn die zeggen: 'Nou, ik heb het eigenlijk zo bedacht', kun je er samen over discussiëren en de kennis tot je nemen.’
‘Voor Erasmusarts 2030 hebben mensen samengewerkt die elkaar anders nooit waren tegengekomen’
De docenten helpen bij het voeren van die discussies, maar expliciet niet met de inhoud. ‘Het is een totaal andere manier van onderwijs geven. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat er minicolleges worden gegeven tijdens de casusbespreking’, zegt Suzanne. Waar eerst de inhoudsexperts voor de klas stonden, hebben die zich nu vooral over de voorbereiding van de casussen gebogen. ‘Voor Erasmusarts 2030 hebben mensen samengewerkt die elkaar anders nooit waren tegengekomen, zoals een embryoloog, een ethicus, een neurochirurg en een prenatale arts.’
En de docenten? ‘Die weten hoe ze les moeten geven. Ze hebben korte lijntjes met de inhoudsexperts, maar kunnen vooral goed zien welke student wat stiller is, wie vaak het voortouw neemt en hoe ze het beste uit elke student kunnen halen.’
Lees het hele interview via Amazing Erasmus MC