Alessandra Arcuri herbenoemd tot hoogleraar Internationaal Economisch Recht

Aleksandra Arcuri

Alessandra Arcuri is per 1 september 2022 herbenoemd tot hoogleraar Internationaal Economisch Recht aan Erasmus School of Law bij het Departement Law & Markets. Deze leerstoel volgt de leerstoel Internationale Handel en Investeringsrecht op, die Arcuri sinds 1 september 2018 bekleedt. Arcuri zal op deze leerstoel onder meer onderzoeken hoe het Internationaal Economisch Recht (IER) kan worden herzien om de duurzaamheidstransitie te bevorderen.

Binnen de leerstoel Internationaal Economisch Recht zal Arcuri voortbouwen op haar eerdere onderzoek en zich focussen op juridische vraagstukken omtrent de duurzaamheidstransitie. Arcuri zal zich, onder meer, toeleggen op onderzoek naar de rol van het internationaal economisch recht bij de totstandkoming van een economisch systeem waarin milieu en sociale rechtvaardigheid centraal staan. Zo zal zij onderzoeken hoe het IER kan worden gemobiliseerd om de duurzaamheidstransitie in goede banen te leiden en hoe juridische instrumenten op het gebied van het IER worden of kunnen worden ingezet om de duurzaamheidstransitie te bevorderen.

Wetgeving en duurzame bedrijfsvoering

In lijn met het motto van Erasmus School of Law, Where Law Meets Business, zal de leerstoel gericht zijn op de gevolgen van de huidige wetgeving voor het bedrijfsleven en op de vraag hoe de huidige wetgeving duurzamere bedrijfsvoering kan bevorderen.

Het bestuur van Erasmus School of Law feliciteert Alessandra Arcuri van harte met haar herbenoeming en wenst haar veel succes met haar werkzaamheden.