De invoering van een vaccinatieplicht lijkt een kwestie van traditie

Foto van Martin Buijsen

Martin Buijsen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, stelt in een artikel in het Reformatorisch Dagblad dat er geen vaccinatieverplichting zal komen wanneer dit niet aansluit bij de huidige traditie binnen een land. In Nederland wordt de vaccinatieplicht voorlopig ook niet verwacht. Het vrijwillig vaccineren werkt namelijk goed.

Er zal naar alle waarschijnlijkheid in Nederland pas een vaccinatieplicht komen als echt alle alternatieven op zijn. “In ons land hebben we een traditie van vrijwilligheid. Als er geen traditie van verplichting is, komt die er ook niet snel, want het is een kwestie van cultuur. Daarom zou een plicht in Nederland niet van de grond komen”, zo stelt Buijsen. De landen die op momenteel een vaccinatieplicht hebben of verdergaande maatregelen voor ongevaccineerden, hebben dit in het verleden ook gedaan.

In Nederland zijn er van oudsher vrijwillige vaccinatieprogramma’s, die goed werken. “Het vaccinatieprogramma tegen kinderziektes is vrijwillig. Daarmee halen we een vaccinatiegraad van boven de 90 procent. De coronavaccinatiegraad in Nederland is onder twaalfplussers bijna 83 procent”, aldus Buijsen.

Juridisch gezien is een vaccinatieplicht haalbaar in Nederland. De maatregel en de uitvoering daarvan moeten voldoen aan artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). “Dat betekent dat een vaccinatieplicht bij wet geregeld moet zijn, een legitiem doel moet hebben en noodzakelijk en proportioneel moet zijn. Het legitieme doel is er nu: dat is de volksgezondheid. Wat betreft noodzakelijkheid en proportionaliteit laat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens een ruime beoordelingsmarge aan landen”, stelt Buijsen.

Lees het hele artikel van het Reformatorisch Dagblad hier.

Ook bij Hart van Nederland sprak Buijsen zich uit over dit onderwerp.