De rol van contactverboden in de strijd tegen stalking

Foto van Tamar Fischer

In de uitzending van EenVandaag op maandag 25 oktober sprak Tamar Fischer, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, over contactverboden die steeds vaker worden opgelegd bij stalking. De laatste vijf jaar verschijnen er steeds meer stalkers voor de rechter. Het aantal contactverboden dat door de rechter is opgelegd is in deze periode verviervoudigd. In 2016 werden 445 contactverboden opgelegd, in 2020 waren dat er 1.862.

Niet alleen het aantal contactverboden dat wordt opgelegd, stijgt, ook het aantal stalkers dat voor de rechter moet verschijnen is toegenomen met ongeveer 20 procent. “Het contactverbod stelt grenzen en kan slachtoffers rust geven”, zegt Fischer. Stopt het stalkers echter? “Sommigen, er zijn stalkers die daardoor worden afgeschrikt, met name als ze zelf iets te verliezen hebben. Bijvoorbeeld doordat zij mogelijk een periode in detentie moeten, daarmee kunnen ze ook problemen ondervinden in hun carrière, maar dat geldt niet voor alle stalkers en niet alle stalkers laten zich daardoor ook remmen.”

Handhaving van het contactverbod

De politie heeft op dit moment nog niet altijd de juiste kennis en er is te weinig capaciteit voor handhaving van contactverboden. Het contactverbod is echter wel een van de weinige bruikbare middelen in de strijd tegen stalking. “Ook al zitten er nog veel haken en ogen aan en is de handhaving verre van optimaal en effectief in alle zaken, is het contactverbod wel een heel belangrijk instrument”, stelt Fischer. Daarom is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer aandacht komt voor contactverboden. “Voor slachtoffers geeft het erkenning en kan het een instrument zijn om veiligheid en rust terug te kunnen krijgen”, aldus Fischer.

Universitair Hoofddocent

Kijk de hele uitzending van EenVandaag hier.

Lees het artikel van EenVandaag hier.