Designercriminaliteit neemt toe door verheerlijking merkkleding

Robby Roks

Merkkleding speelt een grote rol in de straatcultuur. Dure kleding werkt statusverhogend en een modieuze straatoutfit wordt steeds duurder. Jongeren willen dit soort kleding graag dragen, maar kunnen dit niet altijd betalen. Om luxekleding te bekostigen, neigen sommige jongeren daarom naar criminaliteit. Winkeliers met dure merkkleding zijn niet alleen slachtoffer van simpele diefstal, maar ook van gewapende overvallen, inbraken en ripdeals. Robby Roks, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, benadrukt in De Limburger de voorbeeldfunctie die rappers, Youtubers, sporters en andere rolmodellen hebben in het kader van luxekleding.

Roks ziet een duidelijke prijsontwikkeling in de straatcultuur: “Op straat is er markt voor dit soort kleding en dan praat je natuurlijk niet over kopers die om een bonnetje vragen. Dat was vroeger ook zo, maar de straatoutfit van vandaag is vele malen duurder dan die van vroeger. Jaren geleden bestond een straatoutfit uit een trainingspak of wijde kleding en een dure ketting, nu zie ik veel strakke broeken en shirts, en jassen met grote merklogo's.”

Vaak worden rappers aangewezen als degenen die status van dure merkkleding verheerlijken, maar Roks ziet veel meer rolmodellen die een aandeel hebben in het stimuleren van luxegoederen: “Er wordt altijd naar rappers gewezen in dit verband, maar het gaat van YouTubers tot sporters. Er zijn YouTubers die de straat opgaan en voorbijgangers vragen naar de waarde van hun outfit. Je ziet dat het prijskaartje leeft onder jongeren. Anderen plaatsen een video over het uitgeven van 2000 euro in de Bijenkorf. Dat opzichtige spenderen is natuurlijk voor weinig mensen weggelegd. Maar straatcultuur is ook het ophouden van een bepaalde schijn.”

Juist het belang van het ophouden van die schijn kan leiden tot criminaliteit om die kleding te bemachtigen, vervolgt Roks: “Niet veel mensen hebben zulke diepe zakken. Ze moeten dat leventje dan zien te financieren. En in zo'n positie worden met name jongeren gevoeliger om eens een keer een verdacht pakketje voor iemand te bewaren of even iets weg te brengen voor een ander. Of ze plegen misschien eens zelf een overval of inbraak om aan die kleding te komen. Ik durf niet te zeggen of dat nu meer gebeurt dan pak 'm beet vijf jaar geleden, maar het is duidelijk dat kleding interessante buit is.”

De universitair hoofddocent Criminologie van de Erasmus Universiteit ziet liever dat Youtubers, rappers en sporters hun platform gaan gebruiken om het goede voorbeeld te laten zien aan jongeren: “Eigenlijk moeten die mensen juist zeggen: zorg eerst dat je familie het goed heeft, zorg dat je spaart. Maar ze verbrassen geld en nemen daar jongeren in mee. Alles om maar gezien te worden. Dat is eigenlijk het treurige van het verhaal.”

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor het hele artikel van De Limburger.