Erasmus Universiteit Rotterdam al voorbereid op digitalisering vóór corona

De corona-situatie brengt een ongekende prestatie met zich mee in de digitalisering van het onderwijs. Prof. dr. René van Swaaningen, hoogleraar Criminologie bij Erasmus School of Law, heeft met zijn 34 jaar ervaring niet eerder zo’n onwerkelijke situatie meegemaakt.

De digitalisering maakt het voeren van het door Van Swaaningen geliefde socratische gesprek wel lastiger. Desondanks staat hij er positief in. Volgens hem helpt de corona-situatie de studenten zelfs bij de uitleg van verschillende criminologische vaktermen. Zo zegt hij tegen zijn luisteraars: “Ik hoef jullie nu niet meer uit te leggen wat de invloed van de globalisering en mondialisering is op het lokale. Iets wat in Wuhan startte, is via Italië in Nederland beland. We merken nu bij uitstek lokale consequenties van mondiale ontwikkelingen.”

Van Swaaningen benadrukt het belang om de situatie te blijven relativeren. Hij erkent de ernst van de situatie, maar merkt tevens op dat de situatie hier nog altijd te relativeren is, in vergelijking met de drama’s die zich voltrekken aan de buitengrenzen van Europa en in de vluchtelingenkampen in Griekenland.

Waar andere universiteiten tegen obstakels aanlopen, heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam het digitale onderwijs goed onder controle en wordt deze verandering volgens het Media Support Centre vlekkeloos uitgevoerd. Dat de Erasmus Universiteit zo weinig weerstand ervaart tegen deze verandering komt onder andere vanwege de goede voorbereiding op een zekere digitalisering in de toekomst: zij was immers al van plan een verdere digitalisering van het onderwijs te bewerkstelligen.

Lees meer hierover via Erasmus Magazine