Frank Weerman: ‘Het gaat erom dat je iets doet aan de problemen van criminele jongeren en alternatieven aanreikt.’’

Bijzonder hoogleraar Jeugdcriminologie Frank Weerman geeft in het Rechtspraak Magazine zijn visie op het fenomeen jeugdcriminaliteit.

Het interview gaat vooral in op de Zaanse vloggers, maar hij geeft aan dat dit probleem al veel langer speelt als afgelopen zomer.  Weerman is vooral gefascineerd door de groepen die criminele jongeren vormen en de invloed die ze op elkaar hebben. ‘In dit vakgebied kom je jongeren tegen – rechters zullen dit wel herkennen – bij wie heel veel aan de hand is. Verslaafde of criminele ouders, kinderen die zelf voor het gezin moeten zorgen, verwaarlozing, of kinderen bij wie wat mis is in hun hersenen. Als op jonge leeftijd al zoveel verkeerd gaat is het heel moeilijk om dat bij te sturen. Maar je moet niet opgeven. Een bekende Amerikaanse criminoloog zei ooit: never too early, never too late. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, maar je bent nooit te laat.’ Na twintig jaar onderzoek naar jeugdcriminaliteit komt hij tot de conclusie dat strenger straffen ook veel kapot kan maken.

Lees het volledige interview met Weerman hier.