Geen trofee, maar wel winst voor het Vis Moot Erasmus School of Law-team van 2023

The Vis Moot 2023 Team

Eind maart reisden vier masterstudenten van Erasmus School of Law af naar Wenen om deel te nemen aan de 30e editie van de Vis Moot-competitie. Maandenlang bereidden zij zich voor op hun deelname aan ‘s werelds grootste pleitwedstrijd. Dit jaar bestond het team uit Yabsera Seneshaw, Han Taychayev, Loretta Kohlmoos-Santos en Masumi Dave. Gedurende hun voorbereiding en in de aanloop naar de finale in Wenen werden zij klaargestoomd door coaches Piotr Wilinski, assistent-professor Commercial Law aan Erasmus School of Law, Juan Pablo Valdivia Pizarro, docent International Arbitration aan Erasmus School of Law, en Thomas de bekker, Legal Counsel bij het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI). Donderdag 8 april kwam de competitie tot een einde. De studenten en hun coaches blikken terug op de weg naar de finale en de deelnemers van dit jaar.

De Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot Court (Vis Moot) staat met bijna 400 deelnemende universiteiten bekend als ’s werelds grootste en meest prestigieuze pleitwedstrijd. “Vis is geen normale moot. De hoeveelheid toewijding, voorbereiding en organisatie die in Vis zat is niet te vergelijken met welke andere moot dan ook”, vertelt teamlid Masumi. Het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods (CISG)) is de bouwsteen voor de internationale competitie. De Vis Moot start elk jaar in oktober, het moment waarop de organisatoren een casus openbaren aan de deelnemende teams. Deze casus betreft de UNCITRAL Model Law on International Commercial Arbitration en de CISG. Op basis van deze casus kruipen studenten in de rol van eiser en verweerder, namens wie zij juridische memoranda schrijven en pleiten voor panels van arbiters.

“De hoeveelheid toewijding, voorbereiding en organisatie die in Vis zat is niet te vergelijken met welke andere moot dan ook.”

Tot eind januari hadden de deelnemende teams de kans om hun juridische memoranda in te dienen waarin zij hun argumenten uiteenzetten. Deze stukken werden vervolgens beoordeeld door juristen en arbiters en vormden een belangrijke schakel op de weg naar de uiteindelijke moot. Na de schriftelijke fase dienden de mondelinge ronde zich aan, waar de teams – ter voorbereiding op de finale in Wenen – hun argumenten toelichtten voor verschillende panels van arbiters en advocaten in verschillende ‘Pre-Moots’ wereldwijd. Aan het einde van deze rit ontmoetten de deelnemende teams elkaar in Wenen voor de laatste mondelinge rondes. “We vertrouwden op ons proces, onze groei, onze teamleden, en kregen zulke mooie en positieve feedback aan het einde van al onze rondes”, blikt Masumi terug.

Waar de Vis Moot-deelnemers van de afgelopen drie edities genoodzaakt waren online aan de competitie deel te nemen, speelde de competitie zich dit jaar weer geheel fysiek af, waardoor het mogelijk was om te reizen en zowel de Pre-Moots als de finale in Wenen in persoon mee te maken. Coach Wilinski: “De kans om te reizen, andere teams te leren kennen en te ervaren wat er in Wenen gebeurt is magisch. Studenten profiteren van het opbouwen van een sterk netwerk van gelijkgestemden en vrienden, verbeteren hun schriftelijke en mondelinge verdediging en beginnen in te zien wat nodig is om de T-shaped jurist [de ideale jurist die diepgaande juridische kennis combineert met andere (meer of minder algemene) kennis en vaardigheden, red.] te worden.”

“Eén voor allen, allen voor één”

De deelnemende studenten van dit jaar – Yabsera Seneshaw, Han Taychayev, Loretta Kohlmoos-Santos en Masumi Dave – vertegenwoordigen verschillende studierichtingen en nationaliteiten en vormden zodoende een rijk team. “Dit heeft ons het voordeel gegeven dat we de casus vanuit verschillende juridische perspectieven konden bekijken en elkaar konden helpen de zaken vanuit verschillende standpunten te bezien”, legt teamlid Loretta uit. Ondanks dat het team er niet met de uiteindelijke winst vandoor is gegaan, blikken de studenten en hun coaches trots terug op de weg die ze hebben afgelegd. “Het team van dit jaar toonde groots kameraadschap. Eén voor allen, allen voor één. Het gebeurt niet elk jaar dat het team uit vier geweldige musketiers bestaat”, stelt Wilinski. “De vriendschap die ze hebben opgebouwd is een belangrijk element van de Vis Moot, want de teamleden moeten gedurende de hele reis van zes maanden samenwerken en elkaar vertrouwen. Toen ze bij het team kwamen zagen we hun potentieel, hun natuurlijke (en ongepolijste) vaardigheden”, reflecteert Wilinski. “De Vis Moot hielp de ontwikkeling van de studenten te versnellen, waar ze in de toekomst zeker van zullen profiteren”, voegt coach Valdivia Pizarro toe.

Op hun sociale mediakanalen blikken de teamleden terug op “een reis vol met ervaringen en emoties”. De studenten stellen blij te zijn dat ze de kans hebben gekregen om zoveel verschillende landen te bezoeken en aan hun (pleit)vaardigheden te werken. ”We hebben allemaal het gevoel dat we een lange weg hebben afgelegd sinds het begin van dit alles en we zijn zeker niet meer dezelfde mensen. Deze ervaring heeft ons gevormd tot betere toekomstige advocaten door ons ontelbaar veel dingen te leren”, concludeert Loretta. Masumi voegt daar trots aan toe: “Ik durf te stellen dat we allemaal betere mensen, betere pleiters en betere advocaten zijn geworden.”