Havenmedewerkers zijn onmisbaar voor drugscriminelen

Foto van Robby Roks

Hulp van binnenuit de haven is onmisbaar voor drugscriminelen. Robby Roks, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, stelt in een artikel in het AD dat toekomstige generaties bewust moeten worden gemaakt van dit probleem. Ook als het risico dan bestaat dat het mensen bang maakt of afschrikt om in de haven te werken.

Ronselaars regelen dikwijls hulp vanuit de haven. Via havenmedewerkers krijgen ze grip op de haven en soms gaat het zelfs zo ver dat criminelen hun eigen kinderen op laten leiden tot havenmedewerker. Ook Roks is hier bekend mee: “een stage moet resulteren in een strategische plek voor de familie. Dat gaat heel ver, maar zie je bijvoorbeeld ook bij de opleiding voor douanier.” Daarom probeert de politie scholieren voor te bereiden tegen de corrupte wereld in de haven.

Bewustwording van het snelle geld

Politie, justitie en het Scheepvaart en Transport College (STC), de Rotterdamse onderwijsinstelling waar de havenmedewerkers van de toekomst worden opgeleid, hebben samen een lesprogramma ontwikkeld. Dit programma is gericht op het waarschuwen van leerlingen voor de risico’s van drugscriminaliteit en het snelle geld wat ze hiermee kunnen verdienen. Leerlingen leren in dit programma hoe ze de dans van de ronselaars kunnen ontspringen.

"Als je eenmaal in de drugswereld zit, is het lastig om hier weer uit te komen. Zo is het belangrijk om niet te veel op sociale media te delen. Als je eenmaal in de val van een ronselaar bent getrapt en je geeft aan dat je wilt stoppen, is de kans op bedreiging groot. Als de ronselaar op sociale media ziet dat iemand kinderen heeft, gebruiken ze die. Het is ook verstandig om werkkleding niet te dragen, wanneer dit niet nodig is. Allemaal zaken die van belang zijn om te zorgen dat de drugscriminelen minder kans maken. Deze bewustwording kan scholieren ook juist afschrikken", beaamt Roks. Echter is het van groot belang voor het voorkomen van drugscriminaliteit.

Universitair Hoofddocent

Lees het hele bericht in het AD hier.