Hoogleraar maakt dramaserie om zijn colleges boeiender te maken

Foto van Ruben Houweling

Ruben Houweling, hoogleraar arbeidsrecht aan Erasmus School of Law, probeert met de educatieve serie ‘Casa Loco’ online colleges interessanter en interactiever te maken. Op 19 februari 2021 was Houweling te gast bij EM TV om te vertellen wat deze innovatieve onderwijsmethode bijdraagt aan online studeren. Casa Loco levert op drie verschillende niveaus een bijdrage aan het onderwijs.

Multifunctioneel
Op microniveau biedt de dramaserie fragmenten en afleveringen die gebruikt kunnen worden om alledaagse problemen, die relevant zijn voor studenten, te betrekken in de colleges. Op macroniveau biedt Casa Loco de mogelijkheid om interdisciplinaire vraagstukken aan te kaarten, waarbij de expertises van verschillende studies en faculteiten kunnen worden toegepast. Als laatste wordt  aan docenten van verschillende disciplines de mogelijkheid geboden om op een multidisciplinair niveau met elkaar te praten over situaties, waar studenten met verschillende achtergronden zich in bevinden.

Serie voor de hele universiteit
Houweling benadrukt dat Casa Loco niet beperkt is in de toepassing tot arbeidsrecht of tot Erasmus School of Law. De bedoeling is dat de gehele universiteit gebruik kan maken van deze serie. “[Deze serie] is voor de hele universiteit. Ik gebruik het nu in mijn vak arbeidsrecht, maar het kan ook gebruikt worden door [bijvoorbeeld] economiestudenten.”

Investering in innovatie
De grootste uitdagingen voor een docent zijn altijd tijd en geld. Het opzetten van een dramaserie is niet gratis en het kost ook meer tijd dan bijvoorbeeld het voorbereiden van een hoorcollege. Houweling: “Casa Loco kost per aflevering ongeveer 6000 à 8000 euro, dat is best wel duur, maar we zijn aan het kijken hoe we het goedkoper kunnen maken of het draagvlak kunnen vergroten, door bijvoorbeeld te onderzoeken of het een nationaal succes kan worden.” In samenwerking met psychologen van de Erasmus Universiteit wordt onderzocht wat de impact van de serie is en of het de investering waard is geweest. Tegelijkertijd stelt Houweling dat dit innovatieve idee zichzelf ook terugbetaalt in de publiciteit die het genereert.

Casa Loco wordt mede mogelijk gemaakt door de Community for Learning & Innovation. Lees hier meer over het innovatieproject 'herontwerp van de master Arbeidsrecht'.

Klik hier voor de eerste aflevering van Casa Loco.

Klik hier voor het gesprek met Ruben Houweling bij EM TV terug (Engels).

Meer weten over Ruben Houweling en de ontwikkeling van Casa Loco? Klik dan hier voor een interview met mr-online.