‘Juridische informatievaardigheden van groot belang in digitale tijdperk’

Op 26 juni 2019 organiseerde Sanders Law Library in samenwerking met de KNVI-JI een themamiddag over juridische vaardigheden. De middag werd bezocht door 70 deelnemers van onder andere de overheid, advocatenkantoren en onderwijsinstellingen.

Gastheer Björn Ros hoofd van de Sanders Law Library heette de deelnemers welkom en introduceerde Ben Beljaars, universitair docent Sociologie, Theorie en Methodologie aan Erasmus School of Law. Beljaars beschreef onder andere de geschiedenis en het begrip van informatievaardigheden. Daarnaast belichtte hij dit onderwerp vanuit een internationaal perspectief. Zijn presentatie kunt u vinden onder downloads.

Na een korte pauze volgde de presentatie van Leo van der Wees, oprichter van onder andere Recht.nl en Openrecht.nl. Hij belichtte het onderwerp vanuit een meer praktische invalshoek. Van der Wees ging onder meer in op de vraag of (juridische) tijdschriften nog bestaansrecht hebben en of alle juridische informatie in de toekomst vrij toegankelijk is door middel van open platforms. Zijn presentatie kunt u vinden onder downloads.

Hierna vertelde Björn Ros kort wat over de recent geopende bibliotheek. De Sanders Law Library beschikt over een grote onderzoekscollectie, zowel digitaal als op papier. Naast de voorgeschreven bachelor en master literatuur beschikt de Sanders Law Library over een aantal bijzondere collecties, waaronder maritiem- en verzekeringsrecht. De bibliotheek telt ruim driehonderd zitplaatsen.

Na de presentatie van Ros volgde een rondleiding door de bibliotheek. De themamiddag werd afgesloten met een netwerkborrel.

Informatiemiddag Juridische Vaardigheden