Maarten de Wilde herbenoemd tot hoogleraar Internationaal en Europees Belastingrecht

Foto van Maarten de Wilde

Maarten de Wilde is herbenoemd tot hoogleraar Internationaal en Europees Belastingrecht aan Erasmus School of Law bij het departement Law & Tax. De Wilde bekleedt deze leerstoel sinds 1 juli 2018 en zal dit de komende vijf jaar blijven doen. Met zijn leerstoel zal De Wilde de doorwerking van het Unierecht en het internationaal en Europees (belasting)recht in de inkomsten- en winstbelastingstelsels van landen blijven onderzoeken. De leerstoel van De Wilde valt binnen het onderzoeksprogramma ‘Fiscale Autonomie en haar grenzen’.

In 2015 promoveerde De Wilde aan Erasmus School of Law met zijn proefschrift Sharing the pie, taxing multinationals on a global market. Na zijn promotie is De Wilde zich blijven richten op het snel ontwikkelende landschap van Europees- en Internationaal Belastingrecht, dat ook een steeds prominentere rol speelt in de nationale belastingheffing. Sinds zijn benoeming als hoogleraar in 2018 hebben meerdere grote ontwikkelingen op het gebied van het internationaal belastingrecht de revue gepasseerd, zoals mondiale afspraken over het invoeren van een minimumwinstbelasting voor bedrijven met een jaaromzet van minimaal 750 miljoen euro en Europese richtlijnen ter voorkoming van belastingontwijking die de werking van de interne markt van de EU verstoren. De Wilde zal zich ook na zijn herbenoeming op het gebied van onderzoek en onderwijs richten op dergelijke internationale ontwikkelingen.

Het bestuur van Erasmus School of Law feliciteert Maarten de Wilde met zijn herbenoeming en wenst hem veel succes met zijn werkzaamheden.