Master Arbeidsrecht van Erasmus School of Law bestempeld als excellente master

Arbeidsrecht

De master Arbeidsrecht van Erasmus School of Law is door haar studenten over de gehele linie beoordeeld als excellente opleiding. Samen met twaalf andere HBO- en WO-masters door heel Nederland heeft de master Arbeidsrecht daarmee de hoogst mogelijke beoordeling behaald. Wij spraken Moa van Minnen, coördinator van de master, en Ruben Houweling, hoogleraar Arbeidsrecht aan Erasmus School of Law, over de ontwikkelingen binnen de opleiding en deze bijzondere onderscheiding.

Voor de Keuzegids worden jaarlijks 1200 masteropleidingen door heel Nederland beoordeeld op vijf thema’s: inhoud, docenten, toetsing, voorbereiding op de loopbaan en sfeer. De master Arbeidsrecht behaalde dit jaar op al deze thema’s het hoogst mogelijke resultaat van ++ (zeer bovengemiddeld).

Onderwijs van the best of the best

Van Minnen en Houweling steken veel tijd in de kwaliteit van het onderwijs dat wordt aangeboden binnen de master: “In Rotterdam hebben we bewust gekozen om de master Arbeidsrecht zo vorm te geven dat een selectieve groep van maximaal 30 studenten een jaar lang onderwijs krijgt van the best of the best. Gedurende het hele jaar worden experts uit binnen- en buitenland ingevlogen om de studenten de beste ervaring te geven, daarnaast worden de studenten in contact gebracht met een indrukwekkend netwerk. Ze gaan op kantoor- en bedrijfsbezoeken en lopen stage bij de beste arbeidsrechtpraktijken van Nederland.”

De selectiviteit en kwaliteit van de master brengt de studenten daarnaast nog meer. “Bij de master Arbeidsrecht in Rotterdam ben je geen nummer, maar een authentiek persoon die op maat onderwijs krijgt om de meest optimale versie van jezelf te worden”, vertellen Van Minnen en Houweling. “Dat is voor de één het zijn van een Zuidas-advocaat, de ander een wetenschapper en voor de derde een topfunctie in het bedrijfsleven of de politiek.”

Van Minnen en Houweling geloven dat studenten de kans moeten krijgen het optimale uit zichzelf te halen, maar ook uit medestudenten en docenten. “Dit wordt in de master bereikt door hard te werken, kritisch te reflecteren op het arbeidsrecht, te leren van experts, te durven falen, maar vooral om een geweldige tijd te hebben met gelijken en je toekomst te omarmen”, aldus Van Minnen en Houweling.

“Excellent onderwijs leveren is topsport”

Voor Van Minnen en Houweling is de excellente status van de opleiding niet vanzelfsprekend: “Als echte topsporters streeft iedereen binnen het team er jaar op jaar naar om zijn eigen performance te verbeteren.” De master is daardoor ook elk jaar weer anders. Zo is in het voorjaar van 2021 de dramaserie Casa Loco geïntroduceerd waarin arbeidsrechtelijke vraagstukken aan de orde komen die tijdens de colleges verder worden besproken. Andere voorbeelden van vernieuwende onderwijsmiddelen die studenten aangeboden hebben gekregen tijdens de master zijn theatertrainingen, persoonlijkheidstesten, maar ook veel Moot Courts en pleitoefeningen. “Het kan en moet altijd beter”, aldus de mastercoördinator en de hoogleraar.

Afgelopen najaar hebben alle docenten de BKE (Basis Kwalificatie Examineren) afgerond, maar ook voor de komende jaren worden al de nodige voorbereidingen getroffen. Zo trekt het docententeam van de master zich in maart terug om aan de slag te gaan met een nieuw ‘masterplan’ dat ze vanaf 2025 willen introduceren.

“Het voelt als een gouden medaille”

Van Minnen en Houweling zijn blij met het behaalde resultaat: “We zijn enorm trots! We worden er iedereen keer toch weer stil van. Dat we als enige opleiding van de hele Erasmus Universiteit Rotterdam en met slechts twaalf andere masters in heel Nederland tot deze top league mogen behoren, is enorm eervol. Misschien is dit wat een goudenmedaillewinnaar ervaart. We werken er keihard voor, vragen veel van onze omgeving, en uiteindelijk dankzij de inzet van het hele team (waaronder studenten, docenten en partners) behalen we het optimale resultaat. Dat voelt gewoon geweldig. Maar we gaan nu natuurlijk niet stil zitten, we zijn alweer druk aan het trainen voor volgend jaar. Bring it on!”