Nieuwe tool in data-analyse rechtspraak Arbeidsrecht

Prof. mr. dr. Ruben Houweling (sectie Arbeidsrecht van Erasmus School of Law) verscheen op 26 augustus 2019 in het NOS-journaal met een item over de nieuwe tool in data-analyse van rechtspraak in het arbeidsrecht.

De Erasmus Universiteit heeft, in samenwerking met de Rotterdamse Legal Tech startup LexIQ en wetenschappers van Erasmus School of Law een algoritme ontwikkeld waarmee data in ontslagzaken inzichtelijk wordt gemaakt. Nog niet eerder werd zo transparant en duidelijk het gedrag van rechters in kaart gebracht. Voornamelijk de (grote) verschillen in uitkomsten tussen de afzonderlijke rechtbanken nodigt uit tot nader onderzoek.

Vanuit Erasmus School of Law is prof. mr. dr. Ruben Houweling betrokken bij dit onderzoek, dat binnen het ‘empirical legal studies’-onderzoek valt. In de jaren ’80 verdiepte prof. mr. Cees Loonstra zich in dit onderzoek, toen nog op handmatige wijze. Mr. dr. Pascal Kruit is op dit type onderzoek gepromoveerd en wordt betrokken bij het initiatief als externe.

Het item was te vinden in het NOS-journaal van maandagochtend 26 augustus 2019.
Het artikel in Trouw waarover wordt gesproken is hier te lezen.
Tevens heeft NRC een artikel gewijd aan LexIQ, waar prof. mr. dr. Ruben Houweling ook aan het woord komt.

Prof. mr. dr. Ruben Houweling

Over Prof. mr. dr. Ruben Houweling

Prof. mr. dr. Ruben Houweling is sinds 2011 hoogleraar Arbeidsrecht aan Erasmus School of Law. Hij was bij zijn benoeming de jongste hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast is hij als programmamanager verantwoordelijk voor de implementatie van het nieuwe onderwijsmodel. Voorts heeft Ruben Houweling diverse nevenfuncties, zoals het lidmaatschap van de Commissie Cassatie in het belang van het Arbeidsrecht (CCA), is hij grondlegger van de innovatieve juridische portal AR Updates.nl, redacteur van diverse journals en is hij tevens verbonden als legal counsel aan DingemansVanderKind. Ten slotte is Houweling actief als raadsheer bij het Gerechtshof Den Haag.