Pleitteam Erasmus Universiteit wint Max Rood Pleitwedstrijd 2019

Team Rotterdam bij de Max Rood Pleitwedstrijd

Jaarlijks organiseert de Leidse studievereniging voor arbeidsrecht Sine Labore Nihil in samenwerking met de  Universiteit Leiden de jaarlijkse Max Rood Pleitwedstrijd. Deze is vernoemd naar de bekende hoogleraar en arbeidsrechtadvocaat Max Rood (1927-2001). In deze arbeidsrechtelijke pleitwedstrijd strijden teams van verschillende universiteiten door het land om de felbegeerde Max Rood wisselbokaal.

Op 21 juni 2019 vond de eerste lustrumeditie van de Max Rood Pleitwedstrijd plaats. Teams uit verschillende hoeken van het land reisden naar Leiden af om daar te strijden om de felbegeerde en prestigieuze wisselbokaal. Vanuit de sectie Arbeidsrecht van Erasmus School of Law werden studenten Anfernee Leemans, Esther van Wageningen, Leonard Huisman en Yillis Smit voorgedragen om het Rotterdamse te vertegenwoordigen.

De casus voor de eerste ronde werd een week voor de start van de wedstrijd naar alle teams opgestuurd. De casus had betrekking op de kwalificatie van de arbeidsrelatie tussen een zorgverlener en zijn patiënt. Team Rotterdam vertegenwoordigde de patiënt en beet het spits af in een meeslepende strijd tegen het team van de Universiteit Leiden. Alhoewel recente rechtspraak niet altijd in het voordeel van team Rotterdam wees, besliste de jury – bestaande uit raadsheren en rechters uit de praktijk – unaniem in het voordeel van team Rotterdam. Na voltooiing van de andere ronde kregen de deelnemers het verlossende woord en kreeg team Rotterdam te horen dat zij door mocht naar de finale.

Daar waar voor de eerste ronde een week voorbereidingstijd was, hadden de teams slechts een uur om zich voor te bereiden op de finale. In de detailrijke casus voor de finale stond een ontslag op staande voet centraal. De strijd tussen team Rotterdam en team Utrecht leverde een spannende slotfinale op, waarbij professor Barentsen van de Universiteit Leiden zelfs sprak over ‘juridisch vuurwerk’. Vurig werd vanuit beide hoeken bepleit waarom wel of niet voldaan zou zijn aan de vereisten van een rechtsgeldig ontslag op staande voet en wat de gevolgen hiervan zouden zijn voor de cliënten. Na een korte schorsing voor raadkameroverleg deelde de zeskoppige jury mee dat unaniem was besloten dat team Rotterdam van de Erasmus Universiteit zich winnaar mag noemen van de Max Rood Pleitwedstrijd 2019. Het team kijkt terug op een geslaagde dag en neemt met trots de wisselbokaal mee naar Rotterdam.