Terugblik Symposium 'Aandeelhoudersrichtlijn'

Symposium Aandeelhoudersrichtlijn

Op woensdag 26 juni heeft Erasmus School of Law het symposium “De invloed van de implementatie van de Aandeelhoudersrichtlijn op het vennootschapsrecht” georganiseerd.

Prof.mr. Maarten Verbrugh opende het symposium en belichtte de doelstellingen van de richtlijn. Na de opening beet prof.mr. Matthijs de Jongh het spits af en besprak het tegenstrijdig belang in het kader van “related party transactions”. Aansluitend ging prof.mr. Bastiaan Assink, aankomend advocaat-generaal bij de Hoge Raad, dieper in op (stimulering van) de langetermijnbetrokkenheid van aandeelhouders, waarna drs. Rients Abma de positie en rol van institutionele beleggers besprak.

Na discussies en een korte pauze behandelde prof.mr. Emmanuel Lokin de, op basis van de richtlijn, veranderende regelgeving omtrent het bezoldigingsbeleid. Tenslotte plaatste prof.mr. Hélène Vletter-van Dort vraagtekens bij het voorontwerp voor een wettelijke bedenktijd en de noodzaak en effectiviteit van de voorgestelde regeling, mede in het licht van de richtlijn. Het symposium werd afgesloten door prof.mr. Kid Schwarz, die, na het geven van enkele slotconclusies, het startsein voor de borrel gaf.

Een uitgebreid verslag van het symposium zal worden gepubliceerd in een speciale uitgave van het maandblad Ondernemingsrecht. De slides van de presentaties zijn hier te vinden.