The Art of Seeing

Kunst excursie
donderdag 20 sep 2018, 13:30 - 17:00

Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Let op: inschrijven is verplicht en alleen mogelijk voor studenten van WdKA en EMC.

Hoe bekijken en interpreteren we de dingen die we zien? En hoe vormt onze opleiding ons tot specifieke waarnemers? Voor dit programma nodigen we studenten van de Willem de Kooning Academie (WdKA) en Erasmus Medisch Centrum (EMC) uit om hun artistieke en klinische expertise te delen en te leren van elkaars manier van kijken.

Voor zowel artsen als creatieven is kijken een essentieel element van hun dagelijkse praktijk. Wanneer een dokter een patiënt ziet is een groot deel van zijn of haar diagnose gebaseerd op het observeren van subtiele signalen en lichaamstaal. In de praktijk van een kunstenaar of ontwerper is waarnemen essentieel voor het vertalen van de wereld tot werken van kunst of ontwerp. Heb je je wel eens afgevraagd hoe je manier van waarnemen totaal anders is dan die van anderen, en hoe je opleiding beïnvloedt hoe je de wereld ziet? Wat is het typische perspectief van een arts in wording? Hoe interpreteren kunstacademie studenten kunst, wat valt hen op aan hoe een tentoonstelling is ontworpen en ingericht? En hoe verschilt het klinische perspectief van het artistieke?

Om de kunst van het kijken op de proef te stellen nodigen wij studenten van EMC en WdKA uit in Museum Boijmans Van Beuningen. Het programma zal beginnen met drie korte lezingen waarin kunsthistoricus Liesbeth De Strooper, arts prof. dr. Jan Cornelissen en ontwerpstudio Koehorst in ’t Veld hun perspectieven zullen delen. Vervolgens zullen studenten worden opgedeeld in kleine groepjes, het museum ingaan en, aan de hand van opdrachten, specifieke kunstwerken bespreken.

Dit programma is Engelstalig en gratis toegankelijk, deelname is alleen mogelijk voor studenten van Erasmus Medisch Centrum en de Willem de Kooning Academie. Inschrijven is vereist, meer informatie over het programma zal worden verstuurd na inschrijving.

Georganiseerd door Erasmus Medisch Centrum, Willem de Kooning Academie, Studium Generale en Museum Boijmans Van Beuningen. Geïnitieerd door studenten van RASL en studentenvereniging E-Mad.

Datum: donderdag 20 september 2018
Tijd: 14.00 - 17.00 uur (verzamelen vanaf 13.30 uur)
Locatie: Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18 Rotterdam

Ticket informatie