The Book Club: The Handmaid's Tale | Lezing

The Handmaid's Tale | Lezing
woensdag 27 feb 2019, 16:00 - 17:30

Erasmus University College

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
SG Erasmus: do not re-use

Een lezing over de dystopische roman The Handmaid’s Tale van Margaret Atwood. Hoe belicht dit boek de complexe moeilijkheden van onze hedendaagse samenleving?

Sommige boeken veranderen de wereld, vertellen verhalen die tot die tijd ongehoord waren of weerspiegelen bepaalde maatschappelijke tendensen op zo een manier dat het bijna profetisch voelt. In de serie The Book Club praten we over belangrijke boeken en auteurs, en bekijken we de maatschappelijke veranderingen en uitdagingen die ze representeren.

De serie start met een lezing van Tamara de Groot over de dystopische roman The Handmaid’s Tale uit 1985 van Margaret Atwood. In The Handmaid’s Tale (in het Nederlands vertaald als Het verhaal van de dienstmaagd) volgen we de dienstmaagd Offred die leeft in de totalitaire republiek Gilead - een republiek die de Amerikaanse overheid heeft overgenomen - in een wereld die wordt geplaagd met de gevolgen van klimaatverandering en massale onvruchtbaarheid. Vrouwen zijn hun basisrechten ontnomen, en sommige worden gedwongen om kinderen te baren voor de regerende klasse. Het boek onderzoekt concepten als het patriarchaat, vrouwelijke verbondenheid, weerstand en dienstbaarheid, en wat het betekent om vrij te zijn.

Door populaire televisieserie (gebaseerd op het boek en die vanaf 2017 wordt uitgezonden), heeft Atwood’s beklemmend profetische roman een nieuw en jong publiek bereikt die zich, door recente veranderingen in het politieke klimaat, gesterkt voelen in hun zorgen dat sommige thema’s uit The Handmaid’s Tale iets te realistisch voelen. In veel van de wereldwijde protesten van de vrouwenbeweging waarin aandacht wordt geëist voor vrouwenrechten maken de demonstranten gebruik van de iconische outfits van de handmaids – rode cape en witte kapjes – om hun zorgen onder de aandacht te brengen (ook scherp uitgedrukt met het protestbord ‘Make Margaret Atwood Fiction Again’). Hoe kan een dystopisch verhaal uit de jaren ’80 de complexe moeilijkheden van onze hedendaagse samenleving belichten? Waarom heeft het boek in onze huidige tijd een nieuw publiek gevonden? Wat is de socio-politieke kracht van het dystopische genre? Heeft het de kracht om verandering aan te aanwakkeren?

Tamara de Groot is lecturer aan de Humanities afdeling en coördinator van het Arts & Culture programma van het Erasmus University College en heeft een achtergrond in kunstgeschiedenis, literatuur en film studies.

Dit programma is toegankelijk voor alle EUR, EMC en EUC studenten en werknemers. Om het programma bij te kunnen wonen is het niet noodzakelijk om het boek gelezen te hebben, alhoewel wij dit van harte aanraden. Georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met studentenvereniging EUCSA.

‘If there is one book to read to get a grasp of what’s going on, let it be The Handmaid’s Tale!’

Volgende Book Clubs:
- 3 april: Haruki Murakami, titel van roman volgt
- 8 mei: NW van Zadie Smith

Datum: woensdag 27 februari 2019
Tijd: 16.00 - 17.30 uur (Inloop: 15.30u)
Locatie: Lecturehall A, Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A

Ticket informatie
Toegang: gratis, reserveren is verplicht
Alleen toegankelijk voor alle EUR, EUC en EMC studenten en werknemers