Brain Awareness Week 2024

De wonderen van het veranderende brein
maandag 11 mrt 2024, 00:00 - zondag 17 mrt 2024, 00:00
Voeg toe aan agenda

Rotterdam! In maart 2024 onderzoekt het Erasmus University College en tijdens de internationale  Brain Awareness Week de wonderen van Het veranderende brein.

Wil je meer weten over ons veranderende brein? Kom dan naar de Brain Awareness Week 2024  in Rotterdam.

​Voor de tweede keer brengt de Brain Awareness Week de hersenwetenschappen dichter bij de Rotterdammers.
Dit jaar staan onze lezingen, workshops en andere activiteiten in het teken van Het veranderende brein.

​Kom tussen 11 en 17 maart 2024 naar een van de vele activiteiten en leer meer over ons brein, hoe het ons gedrag verklaart en hoe het verandert in de loop van de tijd.

Onze hersenen horen graag van je, dus check de agenda (incl. registratie link) en blijf op de hoogte van de bijeenkomsten in Rotterdam, voor iedereen!

Gratis entree voor alle activiteiten!

​Programma

Avond gesprekken:

Een normaal brein, een normale geest?
11 mrt 2024 18:30 – 20:00

Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A, 3011 HP Rotterdam, Nederland

Dr. K. Bauer en Dr. M. Wehrle van de Erasmus School of Philosophy zullen een zeer interessante en interactieve workshop geven over...een normaal brein...een normale geest? Neem deel aan het gesprek tijdens de openingspanelgesprek van Brain Awareness Week 2024! Meld je hier aan!

Verouderingspraatje
13 mrt 2024 18:30 – 20:00

Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A, 3011 HP Rotterdam, Nederland

De ontwikkeling van jongeren wordt vaak gezien als een periode van risico's en kansen, aangezien de ontwikkeling van de hersenen tot begin twintig doorgaat in wisselwerking met sociale ervaringen. Dr. Eveline Crone, professor van 'Developmental Neuroscience' bij het ESSB, zal bespreken hoe dezelfde neurale gevoeligheid die bijdraagt aan het nemen van risico’s bijdraagt aan prosociaal gedrag ten opzichte van anderen. Kom naar dit college en meld je hier aan!

Het veranderende ‘ik’ als gevolg van dementie
15 mrt 2024 18:30 – 20:00

Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A, 3011 HP Rotterdam, Nederland

Tijdens het beloop van dementie, een hersenziekte, kan de persoonlijkheid van de persoon met dementie veranderen. Hoe zorg je ervoor dat je zowel voor de ‘oude ik’ als voor de ‘nieuwe ik’ blijft zorgen? Wat moet er gebeuren als de voorkeuren en waarden van iemand met dementie veranderen? Wat is de status van AD? Aanmelden kan hier!

Ochtend activiteiten:

Open Breinbewustzijnsdag voor volwassenen!!
15 mrt 2024 10:00 – 15:00

Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A, 3011 HP Rotterdam, Nederland

Wil je ervaren op welke verschillende manieren de neurowetenschappen de hersenen kunnen bestuderen? Wil jij meedoen aan een echte hersendissectie? Schrijf je in en ga met ons mee voor een geweldige en leuke dag waarin je leert over het brein! De lunch is van het huis;)

Familie-ervaring - leer meer over onderzoek in de neurowetenschappen in Het Natuurhistorisch Museum
16 maart 2024

Het Natuurhistorisch Museum, Westzeedijk 345, 3015 AA Rotterdam, Nederland

Heb je je ooit afgevraagd hoe onderzoek in de neurowetenschappen wordt gedaan? Wil je een aantal coole apparaten en verschillende experimenten zien die worden gebruikt in neurowetenschappelijk onderzoek? Tijdens het weekend van 16 maart 2024 gaat een geweldige groep neurowetenschappers van EMC en ESSB coole experimenten uitvoeren! Doe mee en experimenteer! Registratie is niet vereist.

Over Brain Awareness Week

Brain Awareness Week is de wereldwijde campagne om het publieke enthousiasme en de steun voor hersenwetenschap te stimuleren. Elk jaar in maart organiseren deelnemers activiteiten in hun regio om de wonderen van de hersenen en de impact die hersenwetenschap heeft op ons dagelijks leven te delen.

Organisatoren van evenementen zijn onder andere hogescholen en universiteiten, ziekenhuizen, medische onderzoeksfaciliteiten, belangengroepen, outreach-organisaties, beroepsverenigingen, overheidsinstanties en bedrijven.

Partners BAW Rotterdam

• Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Erasmus School of Social and Behavioural Sciences | Erasmus University College
  • Erasmus School of Philosophy