Breng mij die horizon! | Lezing Jos de Mul

Lezing Jos de Mul
dinsdag 4 jun 2019, 16:00 - 18:00
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
SG Erasmus: do not re-use

Op dinsdagmiddag vanaf 16.00 uur spreekt filosoof Jos de Mul over zijn nieuwe boek 'Breng mij die horizon!' bij Studium Generale. Dan vindt ook de boekpresentatie plaats. Bij die gelegenheid zal Marli Huijer - auteur van onder meer ‘Achterblijven. Een nieuwe filosofie voor een grenzeloze wereld’ (2016) - haar licht laten schijnen over het nieuwe boek van De Mul en in gesprek gaan met de schrijver.

Now... Bring me that horizon! zijn de gevleugelde woorden die Jack Sparrow in Pirates of the Caribbean sprak als weer een nieuw avontuur lokte. Het kan geen beter motto zijn voor dit boek van Jos de Mul, wereldreiziger in hart en nieren.

Breng mij de horizon! laat zien wat er gebeurt als een filosoof een ticket boekt. Jos de Mul neemt de lezer mee op een adembenemende reis langs communistische catwalks, gamende indianen, boeddha-bots en psychedelische cyberhippies, en laat ons nadenken over vertrouwde gewoonten en denkbeelden.

Filosofisch avontuur
Hoe wij de wereld ervaren, wordt in belangrijke mate bepaald door de plaats en tijd waarin wij leven. Deze ‘ervaringshorizon’ is echter geen gevangenis. Reizen is een van de uitdagendste manieren waarop we onze beperkte horizon kunnen verbreden, verstrooien en laten versmelten met andere vergezichten.

Naast de bekende praktische beslommeringen die iedere reiziger ondervindt, wordt de filosofische reiziger ook uitgedaagd de betekenis te begrijpen van de vreemde denkbeelden, handelingen, situaties en contexten waarin hij zich begeeft. Op dat moment wordt de reiziger een conceptueel toerist en zijn reis een filosofisch avontuur.

Jos de Mul (1956) is hoogleraar wijsgerige antropologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij bekleedde gasthoogleraarschappen in de Verenigde Staten, China en Japan en is wereldwijd een veelgevraagd spreker. Over zijn filosofische omzwervingen publiceerde hij de afgelopen jaren geregeld in NRC Handelsblad, Trouw, Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer. Nu verschijnt zijn boek met filosofische reisverhalen Breng mij die horizon!

Georganiseerd in samenwerking met het Rotterdamsch Leeskabinet, Boom Uitgevers en de Wijsgerige Faculteitsvereniging ERA.

Na afloop van de lezing is het boek te koop bij de boekentafel van Donner en signeert de auteur.

Datum: dinsdag 4 juni 2019
Tijd: 16.00 - 18.00 uur (Inloop: 15.30u)
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein

Ticket informatie