De economie van de woningmarkt: blijven woningen nog wel betaalbaar?

Docentenlezing op donderdag 7 oktober
Amsterdam
Presentator
Matthijs Korevaar
donderdag 14 apr 2022, 15:30 - 16:30
Voeg toe aan agenda
Amsterdam

Woningmarkteconoom Matthijs Korevaar vertelt op 7 oktober over de economie van de woningmarkt. Het kopen van een huis is voor veel mensen een grote en spannende beslissing en wellicht ook de grootste economische beslissing in hun leven. In de afgelopen decennia zijn huizen steeds duurder geworden. Wat kan dit verklaren, en wat betekent dit voor onze toekomstige generaties die een huis willen kopen?

In deze lezing neemt Matthijs jullie mee in de wondere wereld van de woningmarkt en gaat hij in op belangrijke woonvraagstukken die nu spelen. Is het zo dat huizenprijzen op lange termijn blijven stijgen? Is het aantrekkelijk om een eigen woning te bezitten, zelfs als die mogelijk minder waard wordt? En als laatste en misschien belangrijkste vraag: kunnen de middelbare scholieren van nu nog eigenlijk wel een huis kopen, of zullen ze steeds vaker moeten blijven huren?

Net als ieder ander econoom kan Matthijs niet precies voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Maar door zijn specifieke blik op de ontwikkeling van de woningmarkt in heden en verleden kan hij belangrijke lessen trekken voor de toekomst.

Over Matthijs Korevaar

Matthijs Korevaar is sinds 2020 universitair docent financiering aan de Erasmus School of Economics. Hij promoveerde aan de Universiteit Maastricht op onderzoek naar de lange termijn ontwikkeling van de woningmarkt. Hij doet momenteel onder andere onderzoek naar de rol van beleggers op de woningmarkt en de evolutie van de betaalbaarheid en gebruikt daarvoor ook zijn kennis van de geschiedenis. In 2021 vertrekt hij voor 1,5 jaar naar Columbia University om daar onderzoek te doen naar de gevolgen van woningbezit op het vermogen en inkomen van huishoudens en de verdeling daarvan.

Naast zijn onderzoek doceert Matthijs in de bachelor Economie en Bedrijfseconomie en mengt hij zich ook met enige regelmaat in het publiek debat over de woningmarkt.

Wil je meer weten over het onderzoek van Matthijs? Lees dan deze krantenartikelen over de invloed van beleggers en de rol van pandemieën op de woningmarkt, of luister naar deze podcast met hem.

Donderdag 7 oktober
Online webinar via Zoom (uiterlijk twee dagen voor de webinar ontvangt u als deelnemer de link)
15.30 uur – 16.30 uur

Op dit moment is het voornemen een online webinar te geven. De vorm van deze lezing kan worden gewijzigd ivm COVID- 19 versoepelingen voor events op de campus.

Aanmelden

Meld u hier aan voor deze scholingsbijeenkomst. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.