De Verenigde Staten: een land op een kruispunt

Interactieve lezing waarin VS-expert Victor Vlam analyseert waar het land van de vrijheid naartoe gaat.
woensdag 25 mei 2022, 20:00 - 21:30
Type
Lezing
Gesproken taal
Engels

Theater Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

De Verenigde Staten worden verscheurd door diepe verdeeldheid over hun identiteit. Na een veelbelovende start heeft president Joe Biden terrein verloren in de peilingen en zal voormalig president Donald Trump waarschijnlijk een comeback maken. Amerikanen zijn het oneens over de meest fundamentele kwesties, waaronder de vraag of de opstand in het Capitool een grote zaak was. In een interactieve lezing analyseert VS-expert Victor Vlam waar het land van de vrijheid naar toe gaat.

Het is een conventionele wijsheid om aan te nemen dat Republikeinen het in de meeste kwesties bij het verkeerde eind hebben. Maar is dit echt waar? De Democraten zijn meer geradicaliseerd in de cultuuroorlogen. President Biden wil dat Amerikanen in genderneutrale termen over zwangerschap praten ("zwangere mensen" heeft de voorkeur boven "zwangere vrouwen"). Google heeft het ei uit de salade-emoji gehaald om veganisten niet voor het hoofd te stoten. En ondanks de grote verdeeldheid over ras, is racisme de afgelopen dertig jaar in feite afgenomen als je naar de feiten kijkt.

De vraag is of het überhaupt mogelijk is verdeeldheid te helen in een land waar politiek amusement is geworden. Het presidentschap is een totaal andere baan sinds de TV zijn intrede deed in de huishoudens in de jaren vijftig. Fox News en CNN verslaan complexe meningsverschillen over het beleid op dezelfde manier als een bokswedstrijd.

Victor Vlam is een expert op het gebied van de Amerikaanse politiek. Hij heeft gewerkt voor de presidentiële campagnes van Barack Obama in 2008 en 2012. Hij heeft twee boeken geschreven over Donald Trump. En hij verschijnt regelmatig op radio en televisie (NOS, RTL, SBS) om commentaar te geven op de Amerikaanse politiek.

Datum: woensdag 25 mei
Tijd: 20.00 – 21.30