EDS Dance showcase

Gesproken taal
Engels

Theater Erasmus Paviljoen

Bestel je tickets! Voeg toe aan agenda
Doug Hobbs

Kom kijken naar de jaarlijkse dans showcase van de Erasmus Dance Society, Ser Visto – to be seen. Laten we in een wereld die wordt beheerst door de normen van de samenleving, onszelf zijn door middel van dans - Gezien, gehoord, erkend worden.

Hip-Hop - Zowel de schoonheid als de weerzinwekkendheid die je in dingen ziet, zijn reflecties van hoe je naar jezelf kijkt. Je ogen laten zien wat je wilt zien, wat bepaalt hoe mensen zich presenteren aan die ogen van jou. Wij, de mensen, worden altijd geobserveerd, geobjectiveerd en onderhandeld, hoewel vaak zonder gezien te worden. We moeten dit eenzijdige perspectief op dansers, hiphopcultuur, jonge studenten, handicaps, vrouwen, immigranten, mensen van kleur en de queergemeenschap overnemen. We zullen je zelf ons verhaal vertellen en je laten zien hoe de wereld eruit zou kunnen zien als machtssystemen niet zouden bepalen hoe we ons gedragen en naar elkaar kijken.

Contemporary - In navolging van het thema zichtbaarheid, werpen we licht op een onderwerp waar velen zich voor proberen te verbergen of zich voor schamen; dat is het proces van rouw. Je ziet 5 stukken die de 5 stadia van rouw volgen: ontkenning, woede, onderhandelen, acceptatie van depressie. Verdriet is een universele menselijke ervaring, toch presenteert het zich voor iedereen anders. Zoals Mark Twain ooit schreef: "Niets dat ons verdriet doet, kan klein worden genoemd; volgens de externe wetten van verhoudingen zijn het verlies van een pop door een kind en het verlies van een kroon door een koning gebeurtenissen van dezelfde omvang."

High Heels - Betekent dit dat we perfect moeten zijn zonder een fout in ons wezen? Betekent dit dat we constant tegen elkaar moeten worden opgezet om aan de top te staan? Betekent het dat we geen machtige posities kunnen bekleden omdat we "te emotioneel" zijn of betekent het dat we sexy en seksueel moeten zijn, maar niet te veel omdat je uit je naam wordt geroepen? Misschien betekent het dat intelligent zijn goed is, maar niet te veel... Betekent dit dat we bepaalde delen van onszelf moeten verbergen om aantrekkelijker te zijn voor anderen?

"As mulheres são multifacetadas, somos líderes. Somos mulheres de carreira, pintoras, a pessoa desajeitada social na festa, dançarina, a cara bonita com vários diplomas nós somos as mulheres que não têm medo de explorar sua sensualidade. As mulheres não precisam da sociedade para encaixotá-las em categorias ou decidir quem serão, como devem se vestir e se comportar."

“Vrouwen zijn veelzijdig, wij zijn leiders. Wij zijn carrièrevrouwen, schilders, de sociaal onhandige persoon op het feest, de danseres, het mooie gezicht met meerdere graden. Wij zijn de vrouwen die niet bang zijn om hun sensualiteit aan te boren, vrouwen hebben de samenleving niet nodig om ze in categorieën in te delen of te beslissen wie ze zullen zijn, hoe ze geacht worden zich te kleden en zich te gedragen.”

Mulheres vocês determina com suas próprias regras como quer ser vista.

Ser Visto gaat over getuige zijn en passieve betrokkenheid.

Ga zitten, ga kijken en luister goed, want bestaande wereldbeelden maken ruimte voor nieuwe beelden. Geniet van onze dans, zorgvuldig gechoreografeerd om onze boodschap van liefde te verspreiden.

Organisatie: Erasmus Dance Society
33rd Bestuur EDS: Demi Zwijnenburg, Cecile Levaique, Mahima Panjwani, & Sara Lugowska
Regie & Choreografie: Aya Batista, Dyon Asmoro, Theresa Hamm, Jalaja Ahuja & Veerle de Hann
Fotografie: Doug Hobbs (@hobblas)