Een economie van de vreugde – waarom werken we zo hard?

woensdag 19 feb 2020, 16:30 - 18:00
Gesproken taal
Meld je aan! Voeg toe aan agenda

De economie van de vrije markt staat, of we het willen of niet, centraal in ons leven. Toch beginnen de nadelige effecten ervan – zoals burn-outs, de groeiende kloof tussen arm en rijk en klimaatverandering – ons steeds harder te raken. Waartoe is de economie op aarde? Waarom werken we eigenlijk zo hard? Zouden we niet gewoon vijftien uur in de week moeten werken, zoals Keynes ooit voorspelde?

Als alternatief stelt Govert Buijs in deze lezing ‘een economie van de vreugde’ voor, een wereld waarin de economie de mens dient in plaats van andersom. Hij gaat in op ideologieën en systemen die door de mens zelf bedacht zijn en die vervolgens invloed hebben op de inrichting van de samenleving en de politiek. En dan vooral als deze ons, als het monster van Frankenstein, niet langer dienen maar juist hoofdpijn bezorgen. Is er een economisch systeem mogelijk dat wel duurzaam, circulair en inclusief is?

Govert Buijs is bijzonder hoogleraar Politieke Filosofie en Levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Christelijke filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich op de relatie tussen moraal en economie en de mogelijkheden van humanisering van de economie. Afgelopen jaar verscheen zijn boek ‘Waarom Werken We Zo Hard? Naar een Economie van de Vreugde’ bij Boom Uitgevers. Eerder verscheen het boek ‘Het goede leven en de vrije markt’ in samenwerking met Jelle van Baardewijk, Ad Verbrugge, dat bekroond werd met de Socratesbeker 2019.

Deze lezing is onderdeel van ‘The Future of the Market Economy’. Deze landelijke lezingserie onderzoekt hoe een vrije markt waarin economische groei niet langer centraal staat georganiseerd kan worden.

Datum: 19 februari 2020
Tijd: 16.30 - 18.00 Inloop: 16.00