Feestelijke onthulling 'Der Stein des Weisen'

maandag 3 sep 2018, 11:15 - 13:00
Voeg toe aan agenda
Der Stein des Weisen - Kathrin Schlegel

Onlangs werd het kunstwerk 'Der Stein des Weisen' van Kathrin Schlegel geplaatst op campus Woudestein van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op maandag 3 september wordt het kunstwerk feestelijk onthuld.

In de voetsporen van Erasmus

'Der Stein des Weisen' is een monumentaal buitenkunstwerk en werd onlangs geplaatst in Park Noord op campus Woudestein. De kunstenaar Kathrin Schlegel bracht in dit moderne ensemble de historische sokkel, die eeuwen het Erasmusbeeld van Hendrick de Keyser heeft gedragen, samen met een monumentale RVS sculptuur. Het gepolijste oppervlak van de sculptuur, die qua vorm het midden houdt tussen een spreek en gedachtewolk, reflecteert de toeschouwer en de omgeving. Het kunstwerk nodigt de toeschouwer uit om in de voetstappen van Erasmus te treden, de gedachten van de filosoof te overdenken en zijn nalatenschap opnieuw te overwegen.

Officiële onthulling

'Der Stein des Weisen' wordt op de dag van de Opening Academisch Jaar 2018-2019 officieel onthuld door collegevoorzitter Kristel Baele. De kunstenaar zal daar zelf bij aanwezig zijn. Bij deze onthulling wordt ook een publicatie gepresenteerd met teksten die ingaan op het ontstaansproces, de context en betekenis van het ensemble. Daarnaast zijn er in de Erasmus Gallery een installatie en een videoanimatie te zien van kunstenaar Kathrin Schlegel.

Programma

• 11.15 uur: koffieontvangst en inloop in de Erasmus Gallery in het Erasmus Building op campus Woudestein
  • 11:45 uur: feestelijke onthulling door Kristel Baele, gevolgd door enkele sprekers.
  • Het programma wordt afgesloten met een lunch.

Kunst en de Erasmus Universiteit Rotterdam

Het kunstwerk is gemaakt in opdracht door de Erasmus Universiteit Rotterdam en is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.

De Erasmus Universiteit Rotterdam streeft al vanaf het ontstaan van de universiteit en campus Woudestein naar een omgeving met een bijzondere uitstraling. Beeldende kunst speelt daarbij een belangrijke rol. Dat is zichtbaar in het niveau van en de grote variatie aan kunstwerken in de gebouwen en in de buitenruimte van de universiteit. Samen vormen de kunstwerken de kunstcollectie van de Erasmus Universiteit.

Plaatsen Stein des Weisen

Arrival of the artwork Stein des Weisen

Vragen over dit evenement of over kunst op de EUR?

Kunstzaken EUR
+31 (10) 408 2802 / 06 13777244
art-affairs@eur.nl

De tentoonstelling in de Erasmus Gallery is te zien tot en met 19 oktober, elke werkdag tussen 09.00 en 18.00 uur.