Geannuleerd - The Book Club: Zadie Smith | Lezing

Voeg toe aan agenda
SG Erasmus do not re-use

Wegens omstandigheden geannuleerd!

Een lezing over volwassen worden, vriendschap, verloren talent en toeval in de roman NW en ander werk van sterschrijver Zadie Smith.

Sommige boeken veranderen de wereld, vertellen verhalen die tot die tijd ongehoord waren of weerspiegelen bepaalde maatschappelijke tendensen op zo een manier dat het bijna profetisch voelt. In de serie The Book Club praten we over belangrijke boeken en auteurs, en bekijken we de maatschappelijke veranderingen en uitdagingen die ze representeren.

In deze editie van The Book Club geeft Robin van den Akker een lezing over Zadie Smith’s roman NW uit 2012. Als deze eeuw één schrijver wordt gezien als de “superster” van de literatuur, dan is het Zadie Smith. Met haar opvallende verschijning (vrouw, jong, Brits en Jamaicaans) en thematiek van haar boeken (opgroeien, het stadsleven en het Britse klassensysteem) is ze in korte tijd uitgegroeid tot de stem van haar generatie. Haar boeken zijn poëtisch, grappig en ontroerend, en haar hoofdpersonen zijn vaak op zoek naar hun plek in de wereld en aan het worstelen met, of aan het ontsnappen aan, hun achtergrond.

Zoals veel van haar boeken speelt NW - kort voor Noordwest Londen – zich af in een slechtere achterbuurt en volgt het vier mensen die hun verleden proberen te ontvluchten en worstelen met de tijd die voorbij gaat. Het boek belicht scherp de ervaringen van minderheden, vriendschap tussen vrouwen en familiebanden die (op pijnlijke wijze) worden beïnvloed door klasse, politiek en scholing.

Robin van den Akker is Senior Lecturer in, en academisch programma coördinator van, de Humanities Department van het Erasmus University College Rotterdam. Hij heeft veel geschreven over hedendaagse kunst, cultuur, esthetiek en politiek.

Dit programma is Engelstalig en toegankelijk voor alle EUR, EMC en EUC studenten en werknemers. Om het programma bij te kunnen wonen is het niet noodzakelijk om het boek gelezen te hebben, alhoewel wij dit van harte aanraden. Deze lezing wordt georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met studievereniging EUCSA.

“Overnight everyone has grown up. While she was becoming, everyone grew up and became.”
- Zadie Smith, NW

Datum: woensdag 8 mei 2019
Tijd: 16.00 - 17.30 uur (Inloop: 15.30u)
Locatie: Lecturehall A, Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A