Geannuleerd - Wetenschapscafé Rotterdam: “Zelf-ziekte ambiguïteit in de psychiatrie: wat zeggen mijn psychische problemen wel en niet over mij?’’

Wetenschapscafe sfeerbeeld: jonge mensen in een cafe
maandag 25 mrt 2024, 19:30 - 21:00
Gesproken taal

Bar Blink, Wijnhaven 59, 3011 WJ Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Veel bezoekers zitten aan tafels in het Wetenschapscafe.

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Jezelf zijn lijkt enerzijds het makkelijkste dat er is: je bent toch gewoon vanzelf jezelf? Maar er kunnen ook situaties zijn waarin het helemaal niet zo duidelijk is wat het betekent om jezelf te zijn; situaties waarin je je bijvoorbeeld afvraagt wat je nu eigenlijk zelf wil, of vindt, of zou moeten doen. Misschien nog wel ingewikkelder is het wanneer je je afvraagt of je jezelf wel helemaal kunt vertrouwen, in hoeverre je eigen oordeel of je eigen gevoelens ‘gepast’ zijn: of dat ze wellicht meer over jouzelf dan over de betreffende situatie zeggen. ‘Voel ik me nu klote of is de situatie klote? En maken de medicijnen me nu nep of juist echt?’ Voor mijn onderzoek heb ik mensen met terugkerende depressies geïnterviewd over hun verhouding tot hun depressie en medicatie. Tijdens het wetenschapscafé vertel ik over een aantal uitkomsten van dit onderzoek.

Sanneke de Haan is Socrates Hoogleraar Psychiatrie en Filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Universitair Docent Bio-ethiek en ethiek van gezondheid aan het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht. Ze werkt aan onderwerpen op het snijvlak van filosofie en psychiatrie. Haar huidige onderzoeksproject ‘Is it me or my disorder?’ richt zich op zelf-ziekte ambiguïteit bij patiënten met terugkerende depressies, en de ontwikkeling van een notie van relationele authenticiteit. In 2020 verscheen haar boek over Enactive Psychiatry bij Cambridge University Press.