Het Miljoenennota Gesprek

Economie en politiek in uitdagende tijden
donderdag 21 sep 2023, 20:00 - 22:00
Type
Lezing
Gesproken taal
Nederlands

Debatpodium Arminius

Bestel je (gratis) ticket! Voeg toe aan agenda

Terwijl de ene crisis net achter ons ligt, zitten we alweer volop in de volgende crisis. Het kabinet is met het opstappen van Rutte, inmiddels demissionair. Kortom: het zijn roerige en uitdagende tijden in politiek Den Haag. Wat betekent dit voor de financiën van de overheid? Is de tijd gekomen dat we weer echt moeten bezuinigen? Of is er ruimte om sommige belastingen te verhogen? Legt de overheid niet te veel druk op de arbeidsmarkt? En kan en moet de overheidsbegroting bijdragen aan het terugdringen van de inflatie of is dat aan de Europese Centrale Bank?

Over deze en andere actuele kwesties gaan we het hebben in het Miljoenennota Gesprek. Zo zal Tim Hatton (hoogleraar economie aan de University of Essex) spreken over de effecten van asielbeleid en de wenselijkheid en politieke haalbaarheid van een Europees asielbeleid.

Over deze en andere actuele kwesties gaan we het hebben in het Miljoenennota Gesprek met Marieke Blom (hoofdeconoom ING), Eva Wiessing (NOS) en Kevin Spiritus (EUR). Daarnaast zal Timothy Hatton (hoogleraar economie aan de University of Essex) spreken over de effecten en de wenselijkheid en politieke haalbaarheid van een Europees asielbeleid. En hebben we het met Maarten Pieter Schinkel (Universiteit van Amsterdam) over de compensatie voor de hoge energieprijzen en de werking van de energiemarkt. Maken energiebedrijven overwinsten? En zo ja, moeten en kunnen we die afromen? De avond wordt gemodereerd door Robert Dur (EUR).

• Prof. dr. Timothy Hatton is hoogleraar economie aan de Universiteit van Essex en doet onder meer onderzoek naar economische geschiedenis en toegepaste economie. Deze avond geeft hij een lezing over het asielbeleid in Europa.
  • Prof. Maarten Pieter Schinkel is hoogleraar mededingingseconomie en regulering aan de Universiteit van Amsterdam.
  • Drs. Marieke Blom is hoofdeconoom van de ING.
  • Eva Wiessing is verslaggever Economie voor de NOS.
  • Dr. Kevin Spiritus is universitair docent aan de Erasmus School of Economics.
  • Prof. dr. Robert Dur is hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorzitter van economenvereniging KVS.

Het Miljoenennota Gesprek is een jaarlijks evenement georganiseerd door economenvereniging KVS, Debatpodium Arminius en Studium Generale. De voertaal is Nederlands, met uitzondering van de lezing van en aansluitende discussie met Tim Hatton, die zal in het Engels plaatsvinden.

Datum: Donderdag 21 september 2023
Tijd: 20:00-22:00 uur, zaal open om 19:30 uur
Locatie: Debatpodium Arminius (museumpark 3, 3015CB Rotterdam)
Moderatie: Robert Dur