How to visit a museum

woensdag 9 dec 2020, 12:30 - 13:15
Voeg toe aan agenda

In deze online lezing door de collega’s van SG Eindhoven verteld Johan Idema zijn verrassende ideeën over hoe een museum te bezoeken.

"De enige manier om kunst te begrijpen, is door naar een museum te gaan en ernaar te kijken", stelt de Franse schilder Renoir. Maar eenmaal binnen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Wat doe je als het label gewoon Untitled, 1973 leest? Waar moet je kijken als een schilderij je een schilderachtig maar onverholen zicht op een gigantische vagina biedt? En hoe te reageren als de museumbewaker veel te lang naar je staart?

In zijn boek 'How to Visit an Art Museum' biedt Johan Idema nieuwe perspectieven op hoe je je moet gedragen als je eenmaal in een museum bent. Of je nu een first-timer bent of een frequente bezoeker, het boek laat je de zin en onzin van museumetiquette zien. Idema moedigt je aan om out of the box te kijken en de uitdagingen die kunst ons biedt aan te gaan, door het heft in eigen handen te nemen. Idema laat je ook zien hoe een beetje lef en creativiteit je museumbezoek echt de moeite waard kan maken.

Johan Idema is een gepassioneerd promotor van innovatie in de kunstwereld. Hij werkte als hoofdconservator bij het Nederlands Architectuurinstituut, en was initiatiefnemer van onder meer de bekroonde klassieke muziek-app Wolfgang. Hij behaalde een masterdiploma in Arts Administration aan de New York University en Innovation Management aan de Universiteit van Delft. In Nederland ontving hij een Lifetime Achievement Award als ‘New Radical’.

Bekijk deze lezing via de livestream van SG Eindhoven. Dit programma wordt live gestreamd op hun Facebook-pagina en YouTube-kanaal. Je hoeft geen ticket te boeken om de livestream te bekijken.

Datum: Woensdag 9 December
Tijd: 12.40-13.20hrs, livestream will open at 12.30